Algemene voorwaarden
Laatst bijgewerkt: 22-04-2025
Artikel 1 - Definities
1.1. Voor de interpretatie van onderhavige Algemene Voorwaarden zijn volgende definities van toepassing.
- Algemene Voorwaarden: Onderhavige algemene voorwaarden;
- Aanvangsdatum: De datum waarop de Overeenkomst tot stand komt overeenkomstig Artikel 2.1 van onderhavige Algemene Voorwaarden;
- Bijzondere Voorwaarden: Het geheel van de bijzondere voorwaarden die van toepassing zijn op specifieke Diensten die door de Dienstverlener aan de Klant worden verstrekt, zoals omschreven in de Opdrachtbrief en/of Offerte;
- Diensten: De diensten die de Dienstverlener aan de Klant zal verlenen, zoals omschreven in de door de Klant ondertekende Opdrachtbrief en/of Offerte. Deze worden steeds beheerst door onderhavige Algemene Voorwaarden en desgevallend de Bijzondere Voorwaarden;
- Dienstverlener: De BV D&P NIEUWPOORT met zetel te Robert Orlentpromenade 11A/0001, 8620 Nieuwpoort en met ondernemingsnummer 0833.234.948 en/of de BV D&P DIKSMUIDE met zetel te Grote Markt 41, 8600 Diksmuide en met ondernemingsnummer 0470.882.243 en/of de BVD&P IEPER met zetel te Ter Waarde 68, 8900 Ieper en met ondernemingsnummer 0831.768.367 en/of de BV D&P MENEN met zetel te Ieperstraat 434/101, 8930 Menen en met ondernemingsnummer 0862.275.362 en/of de BV D&P ROESELARE met zetel te Bruggesteenweg 311A/2.1B, 8830 Gits en met ondernemingsnummer 0896.213.484 en/of de BV D&P WAREGEM met zetel te Groenbek 10, 8790 Waregem en met ondernemingsnummer 0629.760.721 en/of de BV D&P GENT met zetel te Amelia Earhartlaan 19/203, 9051 Sint-Denijs-Westrem en met ondernemingsnummer 0549.986.634 en/of de BV D&P AALST met zetel te Beekveldstraat 68 A/C, 9300 Aalst en met ondernemingsnummer 0435.102.012 en/of de BV KNOW HOW met zetel te Groenbek 10, 8790 Waregem en met ondernemingsnummer 0772.914.707 en/of de BV Digitect met zetel te Amelia Earhartlaan 19/203, 9051 Sint-Denijs-Westrem en met ondernemingsnummer 0753.614.873 en/of de BV D&P Sint-Niklaas met zetel te Plezantstraat 8/B, 9100 Sint-Niklaas en met ondernemingsnummer 0889.706.368 zoals bevestigd in de Opdrachtbrief en/of Offerte;
- Externe Partners: Derde partijen waarop de Dienstverlener beroep kan doen voor het verstrekken van de Diensten;
- Klant: De natuurlijke persoon of rechtspersoon die beroep doet op de Dienstverlener voor het verstrekken van de Diensten en daartoe de Opdrachtbrief en/of Offerte voor akkoord heeft ondertekend;
- Medewerkers: Personeelsleden, personeelsleden van de aan de Dienstverlener verbonden vennootschappen, zelfstandige medewerkers, onderaannemers, consultants en enige andere natuurlijke dan wel rechtspersonen die rechtstreeks of onrechtstreeks betrokken zijn bij het verlenen van de Diensten;
- Niet-Recurrente Opdracht: eenmalige en niet-terugkerende opdracht waarvan de uitvoering een einde maakt aan de opdracht;
- Offerte: het schriftelijk document dat door de Klant wordt ondertekend waarin de opdracht, zijnde de concrete te leveren Diensten, van de Dienstverlener wordt bepaald voor zover deze géén betrekking heeft op de beroepsactiviteiten zoals voorzien in artikel 3 en 6 van de Wet van 17 maart 2019 betreffende de beroepen van accountant en belastingadviseur en de met de deontologie verenigbare beroepsactiviteiten en waarop de Algemene Voorwaarden en Bijzondere Voorwaarden van toepassing zijn;
- Opdrachtbrief: het schriftelijk document dat, overeenkomstig artikel 41 van de Wet van 17 maart 2019 betreffende de beroepen van accountant en belastingadviseur, door de Klant wordt ondertekend waarin de opdracht, zijnde de concrete te leveren Diensten, van de Dienstverlener wordt bepaald en voor zover deze enkel betrekking heeft op de beroepsactiviteiten zoals voorzien in artikel 3 en 6 van voormelde wet en de met de deontologie verenigbare beroepsactiviteiten en waarop de Algemene Voorwaarden en Bijzondere Voorwaarden van toepassing zijn;
- Overeenkomst: De overeenkomst tussen de Dienstverlener en de Klant die tot stand is gekomen door de goedkeuring van de Opdrachtbrief en/of Offerte door de Klant of de uitvoering van de Recurrente- of Niet-Recurrente Opdracht, met inbegrip van haar bijlagen, onderhavige Algemene Voorwaarden, de Bijzondere Voorwaarden en de Verwerkersovereenkomst;
- Partijen: de Klant en de Dienstverlener;
- Privacywetgeving: de Verordening (EU) 2016/679 van 27 april 2016 van het Europees Parlement en de Raad betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens (“AVG”), de Wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens en elke Unie- of Lidstatelijke regelgeving met betrekking tot gegevensbescherming;
- Recurrente Opdracht: een opdracht die terugkerend is en die niet voldoet aan de definitie van een Niet-Recurrente Opdracht zoals vermeld in Artikel 2.1., 9° van deze Algemene Voorwaarden;
- Verwerkersovereenkomst: de voorwaarden van de Dienstverlener die van toepassing zijn op de voor de Klant betreffende verwerking van persoonsgegevens en die te allen tijde raadpleegbaar zijn op https://www.denp.be/verwerkersovereenkomst-gegevensbescherming. De Klant bevestigt kennis genomen te hebben van deze Verwerkersovereenkomst voorafgaandelijk het tot stand komen van de Overeenkomst en hiermee akkoord te gaan;
- Werkuren: Maandag tot en met donderdag tussen 08:00u – 17:00u en op vrijdag tussen 08:00u – 16:00u, met uitzondering van wettelijke feestdagen.
Deze definities zijn tevens van toepassing op de Bijzondere Voorwaarden, tenzij uitdrukkelijk en schriftelijk door de Dienstverlener anders werd bepaald.
1.2. Alle definities die in het meervoud worden gedefinieerd, hebben dezelfde mening in het enkelvoud, en omgekeerd.
Artikel 2 - Totstandkoming van de overeenkomst
2.1. De Overeenkomst komt tot stand en vangt aan op de Aanvangsdatum, i.e.:
- hetzij op het moment dat de door de Klant ondertekende Opdrachtbrief en/of Offerte door de Dienstverlener in ontvangst wordt genomen en door de Dienstverlener mede wordt ondertekend;
- hetzij op het moment dat de Dienstverlener aanvangt met de uitvoering van de opdracht (Recurrente- of Niet-Recurrente Opdracht) op verzoek van de Klant, hoewel er (nog) geen ondertekende Opdrachtbrief en/of Offerte is.
2.2. Vanaf de Aanvangsdatum worden alle professionele relaties tussen Partijen beheerst door onderhavige Algemene Voorwaarden alsook de desbetreffende Bijzondere Voorwaarden.
Artikel 3 - Rangorde van bepalingen
3.1. De bepalingen van deze Algemene Voorwaarden zijn steeds essentieel voor en integraal van toepassing op elke contractuele relatie tussen de Partijen, hetgeen door de Klant wordt erkend en zonder enig voorbehoud wordt aanvaard, waarmee deze laatste verzaakt aan de eventuele toepassing van diens eigen algemene voorwaarden.
3.2. De Dienstverlener heeft het recht om de Algemene Voorwaarden gedurende de looptijd van de Overeenkomst te wijzigen en brengt de Klant hiervan op de hoogte. De Algemene Voorwaarden zijn te allen tijde raadpleegbaar op https://www.denp.be/algemene-voorwaarden en de meest recente Algemene Voorwaarden zijn van toepassing. Behoudens protest van de Klant uiterlijk binnen de acht (8) dagen te rekenen vanaf de kennisgeving aan de Klant van de weerhouden gewijzigde Algemene Voorwaarden of eerder indien de Klant overgaat tot betaling van een factuur waarop de gewijzigde Algemene Voorwaarden van toepassing zijn, wordt de Klant geacht met de meest recente Algemene Voorwaarden in te stemmen.
3.3. In geval van strijdigheid tussen, of onsamenhangendheid van de documenten van de Overeenkomst, is volgende hiërarchie van toepassing, bij volgende dalende prioriteitsorde:
- De Opdrachtbrief en/of Offerte;
- De Bijzondere Voorwaarden;
- De Verwerkersovereenkomst;
- De Algemene Voorwaarden;
- De factuurvoorwaarden van de Dienstverlener.
Ingeval van strijdigheid prevaleren de bepalingen zoals uiteengezet in het document met de hoogste hiërarchie, dit behoudens uitdrukkelijk en schriftelijk akkoord vanwege de Dienstverlener.
3.4. De Klant kan de Verwerkersovereenkomst, de Algemene Voorwaarden, de Bijzondere Voorwaarden en factuurvoorwaarden opslaan op een duurzame gegevensdrager en wordt bij enige wijziging die op de contractuele relatie tussen Partijen betrekking heeft, via een wijze die passend is voor een communicatie op afstand op de hoogte gesteld.
3.5. De toepassing van eventuele inkoop-, verkoop- of enige andere voorwaarde van de Klant wordt uitdrukkelijk uitgesloten, dit behoudens uitdrukkelijk en schriftelijk akkoord vanwege de Dienstverlener.
Artikel 4 - Voorwerp
4.1. Onderhavige Algemene Voorwaarden bevatten de algemene bepalingen en voorwaarden die van toepassing zijn op de levering van Diensten aan de Klant door de Dienstverlener.
4.2. Afhankelijk van de door de Klant in de Opdrachtbrief of Offerte onderschreven Diensten, zijn eveneens Bijzondere Voorwaarden van toepassing op de respectievelijke Diensten, dewelke als bijlage gevoegd worden aan de Opdrachtbrief of Offerte. Bij ondertekening van de Opdrachtbrief of Offerte erkent en aanvaardt de Klant deze Bijzondere Voorwaarden, dewelke integraal deel uitmaken van de Overeenkomst.
Artikel 5 - Duur
5.1. Indien de Opdrachtbrief of Offerte geen termijn bepaalt, wordt de Overeenkomst voor Recurrente Opdrachten geacht te zijn aangegaan voor een onbepaalde duur, in welk geval elk van de Partijen de Overeenkomst op ieder ogenblik kan opzeggen per aangetekende brief, mits een opzegtermijn van drie (3) maanden in acht genomen wordt.
5.2. Voor de toepassing en berekening van de opzegtermijn, wordt de datum van de poststempel van de aangetekende zending als opzegdatum weerhouden. De aangetekende zending wordt verstuurd naar de zetel van de Partij, dan wel de Partijen, in de gebruikelijke voertaal van de Overeenkomst. De opzeg gaat in op de eerste dag van de maand volgend op de opzegdatum.
5.3. Betreft de Overeenkomst de uitvoering van een Niet-Recurrente Opdracht, wordt de Overeenkomst geacht te zijn aangegaan voor een bepaalde duur die aanvangt op de Aanvangsdatum. De Overeenkomst eindigt door de uitvoering van de onderschreven Diensten, indien dit van toepassing is gelet op de aard van de Diensten, door de levering van de overeengekomen prestaties of het verstrijken van de duurtijd. Een Overeenkomst van bepaalde duur is niet opzegbaar.
Artikel 6 - Diensten
6.1. De Dienstverlener zal haar Diensten in regie, tenzij anders is bepaald in de Overeenkomst, en naar best vermogen uitvoeren. De Partijen verklaren dan ook voor zoveel als nodig dat de aan de Dienstverlener toegewezen Diensten als een middelenverbintenis moeten worden gekwalificeerd.
6.2. De Diensten van de Dienstverlener kunnen advies en aanbevelingen inhouden die gebaseerd zijn op de informatie en documentatie die door de Klant wordt bezorgd. De Klant is aldus gehouden de Dienstverlener volledige, nauwkeurige informatie op een tijdige wijze te bezorgen, dit in overeenstemming met Artikel 5 van onderhavige Algemene Voorwaarden.
6.3. Bij abnormale vertraging in de uitvoering van de Diensten heeft de Klant het recht om de Overeenkomst per aangetekend schrijven en zonder rechterlijke tussenkomst te ontbinden, op voorwaarde dat de Dienstverlener nog steeds niet heeft geleverd binnen een periode van één (1) maand nadat de Dienstverlener hiertoe door de Klant per aangetekende brief in gebreke werd gesteld. De Klant verzaakt uitdrukkelijk aan elk ander mogelijks verhaalmiddel, in het bijzonder aan de toekenning van enige vorm van schadevergoeding.
6.4. Iedere vertraging veroorzaakt door een vertraging in het aanleveren van noodzakelijke informatie of documentatie door de Klant of een derde valt buiten de verantwoordelijkheid van de Dienstverlener. De Klant verzaakt aan diens recht om tot ontbinding over te gaan en erkent dat de eventuele leveringstermijnen kunnen worden gewijzigd, minstens evenredig met de vertraging worden verlengd, dit ongeacht of de Dienstverlener zich tot een welbepaalde opleveringstermijn heeft verbonden.
Artikel 7 - Samenwerking
7.1. De Klant zal samenwerken met de Dienstverlener bij de uitvoering door de Dienstverlener van de overeengekomen Diensten, met inbegrip, zonder beperking, door de Dienstverlener te voorzien van redelijke faciliteiten en tijdige toegang tot data, informatie en personeel van de Klant. De Klant is verantwoordelijk voor de prestaties van haar personeel, haar tussenpersonen, voor de nauwgezetheid, de volledigheid, tijdigheid van alle data en informatie die aan de Dienstverlener wordt verschaft met het oog op de uitvoering door de Dienstverlener van de overeengekomen Diensten.
7.2. Behoudens andersluidend beding is de Dienstverlener niet verplicht de juistheid en volledigheid na te gaan van de informatie die de Klant of diens aangestelde(n) hem overmaken, noch de betrouwbaarheid van de akten, contracten, inventarissen, facturen en bewijsstukken van alle aard, die hem door de Klant worden toevertrouwd of voorgelegd als zijnde bewijskrachtige stukken of als stukken die als dusdanig moeten dienen. De Dienstverlener mag zich laten bijstaan door Medewerkers of deskundigen van haar keuze.
7.3. De Dienstverlener wordt niet geacht om kennis van informatie te hebben uit andere opdrachten bij de uitvoering van de Diensten, behalve in de mate dit in de Opdrachtbrief of Offerte is bepaald.
7.4. De Klant is ertoe gehouden alle informatie, documentatie en uitleg volledig, accuraat en niet-misleidend en tijdig aan de Dienstverlener mee te delen. De Klant is er voor verantwoordelijk om de Dienstverlener onmiddellijk te informeren over elke wijziging met betrekking tot de verstrekte informatie of verklaringen, van zodra het niet langer mogelijk is erop voort te gaan of van zodra de vroegere aan de Dienstverlener voorgelegde informatie en hypothesen niet langer verantwoord zijn.
7.5. De Klant staat in en vrijwaart de Dienstverlener voor elke schade die zou ontstaan door een verkeerde, laattijdige of onvolledige informatieverschaffing, dit onverminderd de verplichting van de Klant om de door de Dienstverlener geleden schade integraal te vergoeden. De Klant staat in voor, erkent en aanvaardt de gevolgen van een niet-tijdige of onvolledige of onjuiste informatieverschaffing.
7.6. Indien de Klant zou nalaten om de Dienstverlener de relevante informatie en uitleg te geven die nodig is voor een goede uitvoering van de Overeenkomst kan dit aanleiding geven tot het formuleren van een voorbehoud in om het even welke Diensten te leveren, die de Dienstverlener krachtens de Overeenkomst moet leveren. Daarnaast heeft de Dienstverlener het recht om de Diensten op te schorten of de Overeenkomst lastens de Klant te ontbinden, dit overeenkomstig de Artikelen 17 en 20 van deze Algemene Voorwaarden.
Artikel 8 - Verantwoordelijkheid
8.1. De Dienstverlener kan enkel verbonden zijn tot documenten, stukken, adviezen, analyses en berekeningen die in geschreven vorm en door de hiertoe gemachtigd persoon binnen de Dienstverlener zijn ondertekend en die worden voorgelegd aan de Klant.
8.2. Documenten, stukken, adviezen, analyses en berekeningen in ontwerp die worden voorgelegd aan de Klant of mondeling advies dat aan de Klant wordt meegedeeld, verbindt de Dienstverlener niet. De Dienstverlener draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de inhoud of het gebruik van dergelijke ontwerpdocumenten of mondelinge adviezen, behalve wanneer de inhoud daarvan wordt vastgelegd overeenkomstig Artikel 8.1. van onderhavige Algemene Voorwaarden.
8.3. In uitzonderlijke omstandigheden kan de Dienstverlener beslissen om documenten, stukken, adviezen, analyses en berekeningen te wijzigen of in te trekken, wanneer dit, volgens haar professionele beoordeling, aangewezen lijkt. Dit is onder andere het geval indien er kennis wordt gekregen van feiten of omstandigheden, die ten tijde van het opstellen van documenten, stukken, adviezen, analyses en berekeningen onbekend waren of de inhoud ervan kunnen beïnvloeden.
8.4. Onder geen enkel beding kan de uitoefening van het recht tot wijziging of intrekking zoals omschreven in Artikel 8.3. van deze Algemene Voorwaarden worden gezien als een verplichting van de Dienstverlener of als een erkenning van enige fout of vergissing in hoofde van de Dienstverlener.
8.5. Documenten, stukken, adviezen, analyses en berekeningen zijn uitsluitend bestemd ten voordele van en tot gebruik door de Klant en dit desgevallend beperkt tot het doel omschreven in de Opdrachtbrief of Offerte, en mogen door de Klant niet worden overgemaakt aan enige derde of worden gebruikt voor een ander doeleinde zonder de voorafgaandelijke schriftelijke toestemming van de Dienstverlener.
8.6. De Dienstverlener draagt geen enkele verantwoordelijkheid of aansprakelijkheid ten aanzien van enige derde partij die in het bezit zou komen van documenten, stukken, adviezen, analyses en berekeningen die overeenkomstig de Opdrachtbrief of Offerte ten voordele van de Klant zijn gemaakt.
Artikel 9 - Intellectuele eigendomsrechten
9.1. Er wordt aan de Klant uitsluitend een beperkt, niet-exclusief, niet-overdraagbaar en niet-sublicentieerbaar gebruiksrecht toegestaan op de door de Dienstverlener uitgevoerde Diensten, de bijbehorende documentatie en vertrouwelijke informatie. Vermeld gebruiksrecht wordt slechts toegestaan vanaf het moment en onder voorbehoud van algehele betaling van alle facturen, evenals alle overige bedragen die de Klant aan de Dienstverlener verschuldigd is.
Artikel 10 - Betaling van facturen en tarieven
10.1. De prijzen van de Diensten van de Dienstverlener zijn exclusief BTW, tenzij andersluidend gestipuleerd.
10.2. De facturen van de Dienstverlener zijn door de Klant verschuldigd en contant betaalbaar binnen de veertien (14) kalenderdagen vanaf de factuurdatum. Indien facturen niet zijn betaald binnen veertien (14) kalenderdagen vanaf de factuurdatum, wordt het verschuldigde bedrag automatisch en zonder kennisgeving vermeerderd met een nalatigheidsinterest overeenkomstig de Wet betalingsachterstand bij handelstransacties van 2 augustus 2002.
10.3. De bedragen die na de vervaldag nog aan de Dienstverlener verschuldigd zijn, zullen worden vermeerderd met een forfaitaire vergoeding van 12 % van het onbetaalde factuurbedrag met een minimum van 100,00 euro, onverminderd het recht van de Dienstverlener om een hogere vergoeding te vorderen. Voornoemde forfaitaire vergoeding dekt enkel en alleen de interne werkingskosten en dekt aldus niet de eventuele gerechtskosten, zoals onder meer de advocatenkosten en -honoraria.
10.4. Bij gebreke aan betaling van de volledige factuur op de vervaldag zullen alle andere nog niet vervallen schuldvorderingen ten aanzien van de Klant van rechtswege en zonder voorgaande ingebrekestelling opeisbaar worden.
10.5. Afkortingen worden steeds aanvaard onder alle voorbehoud en zonder enige nadelige erkentenis en worden bij voorrang toegerekend op de eventueel gemaakte gerechtskosten, daarna op de vervallen rente, vervolgens op het schadebeding, en tenslotte op de hoofdsom. Elke factuur is betaalbaar in haar geheel zonder korting, noch schuldvergelijking of compensatie.
10.6. De Dienstverlener kan een of meerdere voorschotten vragen. Deze voorschotten worden dan verrekend in de eindstaat van kosten en erelonen.
10.7. Tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen, heeft de Dienstverlener het recht om éénmaal per jaar (i.c. op 1 december van het jaar) de tarieven te wijzigen op basis van de consumptieprijsindex die geldt voor de maand november van het jaar waarin de tarieven worden gewijzigd. De consumptieprijsindex is steeds raadpleegbaar op: https://statbel.fgov.be/nl/themas/consumptieprijsindex/consumptieprijsindex#figures.
10.8. De herziening overeenkomstig voorgaande alinea geschiedt aan de hand van de formule PN = PO*(SN/SO), waarbij:
- PN = Aangepaste vergoeding
- PO = Vergoeding bij aanvang
- SO = Consumptieprijsindexcijfer waarop de vergoeding is gebaseerd
- SN = Consumptieprijsindexcijfer geldig op het ogenblik van herziening
10.9. De Dienstverlener heeft naast indexatie het recht de prijzen te wijzigen dit op basis van objectieve wijzigingen van onderhavige marktvoorwaarden, onder andere, maar niet-limitatief, een algemene prijsstijging van softwarelicenties, telecommunicatie-middelen, elektriciteit en prijsstijgingen als gevolg van overheidsbeslissingen. De Dienstverlener zal de Klant, indien redelijkerwijs mogelijk, minstens één (1) maand voor de doorvoering van prijswijziging hiervan in kennis stellen.
10.10. Indien de Klant de wijzigingen overeenkomstig de voorgaande alinea niet aanvaardt, dient de Klant de Overeenkomst te beëindigen binnen de acht (8) dagen na voormelde kennisgeving, dit per aangetekend schrijven. Indien de Klant geen gebruik maakt van voormeld beëindigingsrecht binnen deze termijn of enige factuur/honoraria van de Dienstverlener met de aangepaste prijzen betaald heeft, wordt geacht dat de Klant instemt met de wijziging of aanpassing en de Overeenkomst stilzwijgend verder zet.
10.11. Alle betwistingen van kosten en erelonen dienen via aangetekend schrijven binnen de veertien (14) dagen na factuurdatum gemotiveerd geformuleerd te worden aan de Dienstverlener. Indien geen (tijdige) betwisting de Dienstverlener bereikt, wordt verondersteld dat de Klant akkoord gaat met de gefactureerde Diensten.
Artikel 11 - Vertrouwelijkheid
11.1. Onder vertrouwelijke informatie (hierna “Vertrouwelijke Informatie”) wordt verstaan alle informatie die door de Dienstverlener wordt meegedeeld aan de Klant in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst waarvan de Klant weet dat zij als vertrouwelijk worden aangeduid of redelijkerwijs behoort te weten dat deze van vertrouwelijke aard zijn, uitgezonderd de informatie waarvan de Klant kan bewijzen dat deze:
- publiek werd gemaakt zonder inbreuk op de bepalingen van de Overeenkomst;
- rechtmatig werd bekomen van een derde die met betrekking tot deze informatie niet is gebonden door een verplichting tot vertrouwelijkheid;
- op totaal onafhankelijke wijze door de Klant werd ontwikkeld of ontdekt.
11.2. De Klant verbindt er zich toe om de Vertrouwelijke Informatie:
- slechts te gebruiken in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst;
- niet te verspreiden of ter beschikking te stellen, geheel of gedeeltelijk, mondeling of schriftelijk.
- niet te verspreiden of ter beschikking te stellen aan derden, tenzij met voorafgaandelijk en schriftelijk akkoord van de Dienstverlener, of tenzij onder de voorwaarden van deze Algemene Voorwaarden, behoudens gedwongen vrijgave ingevolge wettelijke regelgeving of op gerechtelijk bevel.
11.3. De Klant verbindt er zich toe zijn aangestelden, Medewerkers en onderaannemers te informeren over de vertrouwelijkheidsverplichtingen onder deze Overeenkomst.
11.4. Na beëindiging van de Overeenkomst zal de Klant alle Vertrouwelijke Informatie die zij ingevolge de Overeenkomst mochten ontvangen vernietigen of aan de Dienstverlener terugbezorgen, behoudens de wettelijke verplichting voor de Klant om de informatie langer te bewaren.
11.5. Partijen komen dienaangaande reeds overeen dat een bedrag van 5.000,00 EUR verschuldigd is per inbreuk op dit Artikel 11 van de Algemene Voorwaarden door de Klant, zonder afbreuk te doen aan het recht van de Dienstverlener om een vergoeding te vorderen van de werkelijk geleden schade.
Artikel 12 - Afwervingsverbod
12.1. De Klant verbindt er zich toe om tijdens de duur van de Overeenkomst en gedurende een periode van zesendertig (36) maanden na de beëindiging ervan, geen rechtstreekse noch onrechtstreekse samenwerking aan te gaan met de Medewerkers van de Dienstverlener, tenzij na voorafgaandelijke schriftelijke toestemming van de Dienstverlener.
12.2. Indien de samenwerking tussen Partijen meerdere overeenkomsten behelst, zal voor de toepassing van onderhavig Artikel 10 de langstdurende Overeenkomst in acht genomen worden.
12.3. Bij een overtreding van dit Artikel 10 is de Klant aan de Dienstverlener een schadevergoeding verschuldigd die minstens overeenstemt met de totale bruto vergoeding (excl. eventuele patronale lasten) van de afgeworven Medewerker gedurende de voorbije achttien (18) maanden. Indien de betrokken Medewerker minder dan achttien (18) maanden werkzaam was bij de Dienstverlener, dan wordt als basis de laatste bruto vergoeding maal achttien (18) in acht genomen. Dit onverminderd het recht van de Dienstverlener om de meer geleden schade te vorderen.
Artikel 13 - Verwerking van persoonsgegevens
13.1. De Klant bevestigt op de hoogte te zijn van het privacybeleid van de Dienstverlener (te allen tijde te raadplegen op: https://www.denp.be/privacy-en-cookies). In voormeld privacybeleid vindt de Klant verdere informatie over de verwerking van persoonsgegevens door de Dienstverlener, de finaliteiten van de verwerking, de categorieën van persoonsgegevens die daarbij betrokken zijn, de wijze van dataverzameling, de bewaartermijn van de persoonsgegevens en de manier waarop de betrokkene diens rechten kan uitoefenen en diens privacykeuze kan maken.
13.2. Indien Partijen persoonsgegevens (bijvoorbeeld identificatiegegevens of contactgegevens) verwerken, gebeurt dit met inachtneming van alle wettelijke verplichtingen, waaronder de Privacywetgeving.
13.3. De Klant is verantwoordelijk voor de persoonsgegevens die deze meedeelt aan de Dienstverlener en verklaart en garandeert dat alle persoonsgegevens die door of namens de Klant aan de Dienstverlener worden verstrekt, werden verzameld met inachtneming van de Privacywetgeving. De Klant zal de Dienstverlener vrijwaren en schadeloosstellen voor iedere vordering of andere schade, van welke aard ook, die de Dienstverlener zou lijden ten gevolge van een niet-naleving door de Klant van een of meerdere verplichtingen uit de Privacywetgeving die op de Klant rusten.
13.4. De Klant verklaart dat deze alle noodzakelijke goedkeuringen van de betrokkenen heeft verkregen of de verwerking van persoonsgegevens rechtmatig gebaseerd zijn op de passende verwerkingsgrondslagen, waardoor het gebruik en de verwerking van persoonsgegevens in uitvoering van de Overeenkomst rechtmatig is en geen rechten van enige betrokkene of derde schendt. De Klant verklaart dat deze alle passende technische en organisatorische maatregelen in werking heeft. Tenslotte erkent de Klant dat deze zich zal schikken naar de grondbeginselen inzake de verwerking van persoonsgegevens, zoals gedefinieerd in de AVG.
13.5. Partijen verbinden zich er principieel en uitdrukkelijk toe om de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), in werking getreden op 24/05/2016 en effectief van toepassing vanaf 25/05/2018, na te leven en hebben, indien nodig, daartoe een Verwerkersovereenkomst afgesloten overeenkomstig artikel 28 AVG.
Artikel 14 - Overmacht
14.1. De Dienstverlener zal niet aansprakelijk zijn voor om het even welke vertraging die het gevolg is van omstandigheden of oorzaken buiten haar redelijke controle, met inbegrip van, doch zonder beperking, handelingen of verzuim of het door de andere Partij in gebreke blijven om samen te werken (met inbegrip van, doch zonder beperking, entiteiten of personen onder haar toezicht, of gelijk welke van hun respectieve bestuurders, directeuren, werknemers, andere personeelsleden en vertegenwoordigers), brand of een ander ongeluk, epidemie (zoals een pandemische griepaanval), staking of arbeidsconflict, oorlog of andere gewelddaden, fait du prince, elektriciteitsstoringen, storingen van het internet of andere communicatienetwerken, onbeschikbaarheid van één of meerdere Medewerkers bij de Dienstverlener, gebrekkigheid van zaken, infrastructuur, apparatuur, programmatuur of materialen van de Klant en vertraging bij of wanprestatie door de toeleveranciers van de Klant of de Dienstverlener.
14.2. Indien de overmachtssituatie langer dan zestig (60) dagen duurt, heeft de Dienstverlener het recht de Overeenkomst te beëindigen, zonder voorafgaande rechterlijke tussenkomst of verdere kennisgeving en zonder dat schadevergoeding verschuldigd is door de Dienstverlener.
14.3. Aangezien de verbintenis van de Klant jegens de Dienstverlener in essentie een betalingsverplichting uitmaakt, wordt overmacht in hoofde van de Klant uitdrukkelijk uitgesloten.
Artikel 15 - Imprevisie
15.1. Ingeval van fundamentele wijziging van de omstandigheden of voorwaarden, die niet toe te schrijven zijn aan de Dienstverlener en ten gevolge waarvan haar contractuele verplichtingen ten aanzien van de Klant op onbillijke wijze worden verzwaard, verbinden de Partijen er zich toe de voorwaarden van de Overeenkomst opnieuw te onderhandelen teneinde gezamenlijk tot een billijke oplossing te komen voor het verder zetten van de Overeenkomst. Hierbij wordt er naar gestreefd om tot een gelijkaardig evenwicht tussen de contractuele verplichtingen van Partijen te komen als het evenwicht dat bestond bij het aangaan van de Overeenkomst.
15.2. Ingeval de Partijen het niet eens zouden geraken over de vraag of er zich inderdaad fundamentele wijzigingen van de omstandigheden of voorwaarden, zoals bedoeld in vorige alinea, hebben voorgedaan, zullen beide Partijen een deskundige aanduiden, al dan niet bijgestaan door een derde, die zal nagaan of er zich al dan niet dergelijke voorwaarden of wijzigingen hebben voorgedaan.
15.3. Bij gebreke aan positieve reactie van de Klant om tot heronderhandelingen over te gaan binnen de maand nadat de Dienstverlener hiertoe bij aangetekend schrijven zal hebben verzocht, zal de Dienstverlener gerechtigd zijn de Overeenkomst op te zeggen bij aangetekend schrijven, mits het respecteren van een opzegtermijn van drie (3) maanden, zonder tot enige schadevergoeding verplicht te zijn.
Artikel 16 - Aansprakelijkheid
16.1. Eventuele klachten inzake de Diensten van de Dienstverlener dienen schriftelijk en uiterlijk binnen de tien (10) werkdagen, nadat men het gebrek of de niet correcte uitvoering van de Diensten had moeten vaststellen, worden gemeld aan de Dienstverlener, bij gebreke waaraan de Klant dienaangaande geen enkel recht of verhaal meer kan laten gelden.
16.2. De aansprakelijkheid van de Dienstverlener voor schade als gevolg van gebrekkige Diensten is beperkt tot de gehoudenheid van de Dienstverlener tot één of meerdere van de volgende opties, naar keuze van de Dienstverlener: (1) het crediteren van de relevante (deel)facturen met betrekking tot (het relevante onderdeel van) de gebrekkige Diensten; (2) het opnieuw leveren van (het relevante onderdeel van) de gebrekkige Diensten zonder meerkost; (3) het herstellen van de gebrekkige Diensten zonder meerkost;
16.3. De aansprakelijkheid van de Dienstverlener ten aanzien van de Klant voor schade als gevolg van gebrekkige Diensten is in elk geval (per jaar) beperkt tot een bedrag gelijk aan het bedrag dat de Dienstverlener aan de Klant heeft gefactureerd en ontvangen gedurende drie (3) maanden voorafgaand aan de schadeverwekkende gebeurtenis.
16.4. De buitencontractuele aansprakelijkheid van de Dienstverlener, haar Medewerkers en hulppersonen wordt voor wat betreft tekortkomingen tijdens de uitvoering van de overeengekomen Diensten uitgesloten.
16.5. Onverminderd het bepaalde in artikel 16.3 van onderhavige Algemene Voorwaarden, is de aansprakelijkheid van de Dienstverlener in elk geval beperkt tot de posten en de bedragen waarvoor de Dienstverlener verzekerd is en welke zijn opgenomen in haar polissen Beroeps- en Burgerlijke Aansprakelijkheid. De volledige polissen liggen te allen tijde ter inzage op de maatschappelijke zetel van de Dienstverlener en wordt op eerste verzoek in kopie aan de Klant meegedeeld. Indien geen verzekeringsdekking is voorzien zal het bedrag van de maximale aansprakelijkheid van de Dienstverlener beperkt zijn tot 25.000,00 EUR.
16.6. De aansprakelijkheid van de Dienstverlener voor schade als gevolg van een gebrekkige Dienst omvat nooit indirecte of onrechtstreekse schade, zoals o.a. schade uit winstderving, reputatieschade, verlies van data, ….
Artikel 17 - Opschorting
17.1. Indien de Klant zijn contractuele verplichtingen niet nakomt, kan de Dienstverlener na ingebrekestelling en zonder dat de Dienstverlener daarvoor aansprakelijk kan worden gesteld het recht van de Klant op de verdere uitvoering van de Overeenkomst opschorten, blokkeren, beperken, opheffen of annuleren. Alvorens haar verbintenissen op te schorten, zal de Dienstverlener de Klant per aangetekend schrijven in gebreke stellen en een periode van vijftien (15) dagen toestaan om de contractuele wanprestatie recht te zetten.
17.2. Alle kosten en lasten (boetes en intresten) voortvloeiend uit de opschorting van de Overeenkomst ingevolge Artikel 15 van deze Algemene Voorwaarden zijn ten laste van de Klant. De Dienstverlener is in alle omstandigheden gerechtigd op betaling van de erelonen en kosten m.b.t. de reeds verrichte Diensten.
17.3. De opschorting brengt de onbeschikbaarheid van de Diensten met zich mee. De Klant erkent en aanvaardt alle gevolgen en schade ingevolge de opschorting. Voormelde opschorting van de Overeenkomst eindigt wanneer de Klant de wanprestatie heeft rechtgezet of haar contractuele verplichtingen opnieuw nakomt.
Artikel 18 - Opzeg
18.1. Indien de Klant de Overeenkomst van onbepaalde duur met onmiddellijke ingang wenst te beëindigen of een Overeenkomst van bepaalde duur opzegt, zonder dat er sprake is van enige schending door de Dienstverlener van haar verbintenissen, dan is de Klant aan de Dienstverlener, bovenop de openstaande factuurbedragen, desgevallend verhoogd met interesten en kosten, een opzegvergoeding verschuldigd minstens gelijk aan 25% van de vergoedingen die de Dienstverlener bij de uitvoering van de Overeenkomst aan de Klant heeft gefactureerd in de twaalf (12) maanden voorafgaand aan de kennisgeving van de opzeg, met een minimum van 2.500 EUR en onverminderd het recht van de Dienstverlener om eventuele geleden schade te vorderen.
18.2. Voormelde opzegvergoeding is verschuldigd als een verplichte tegenprestatie voor de uitoefening van het (onmiddellijke) beëindigingsrecht van de Klant.
18.3. Reeds gepresteerde Diensten of gemaakte kosten dienen aan de overeengekomen prijs vergoed te worden en zijn niet inbegrepen in de hierboven vermelde opzegvergoeding.
Artikel 19 - Regeling voor consumenten
19.1. Indien de Klant de hoedanigheid heeft van consument overeenkomstig artikel I.1, 2° WER en de Overeenkomst werd gesloten op afstand heeft de Klant het recht om binnen een termijn van veertien (14) dagen vanaf de Aanvangsdatum zonder opgave van redenen de Overeenkomst te herroepen.
19.2. De Klant dient zijn herroepingsrecht uit te oefenen op een ondubbelzinnige wijze en schriftelijk per post of per e-mail aan de Dienstverlener ter kennis te worden gebracht.
19.3. In het geval van Artikel 17.1 van deze Algemene Voorwaarden begint de Dienstverlener pas met het verlenen van de Diensten na afloop van de herroepingstermijn van veertien (14) dagen, behoudens in die gevallen dat de Klant uitdrukkelijk en schriftelijk instemt met de onmiddellijke aanvang van de uitvoering van de Diensten.
19.4. Indien de Klant de Dienstverlener heeft verzocht om de uitvoering van Diensten te laten beginnen tijdens de herroepingstermijn overeenkomstig Artikel 17.3 van de Algemene Voorwaarden, doet de Klant afstand van het herroepingsrecht en is de Klant ertoe gehouden alle door de Dienstverlener tot aan de herroeping geleverde prestaties te vergoeden, onverminderd het recht van de Dienstverlener op een opzegvergoeding zoals bedongen in artikel 18 van de Algemene Voorwaarden.
19.5. Ten aanzien van de Klant als natuurlijke persoon, gelden de opzeg- en ontbindingsvergoedingen tussen Partijen wederkerig.
Artikel 20 - Ontbinding
20.1. De Dienstverlener heeft het recht om de Overeenkomst met de Klant te allen tijde, met onmiddellijke ingang, zonder rechterlijke machtiging, na voorafgaande ingebrekestelling en zonder betaling van enige schadevergoeding te ontbinden in volgende gevallen:
- Indien de Klant, ondanks voormelde schriftelijke ingebrekestelling waarbij een termijn van vijftien (15) kalenderdagen in acht wordt genomen, in gebreke blijft met de (tijdige en behoorlijke) nakoming van één of meer uit de Overeenkomst voortvloeiende (zowel expliciet als impliciet ingevolge de uitvoering te goeder trouw) substantiële verplichtingen;
- Indien de Klant in staat van faillissement blijkt te zijn of zelf het faillissement heeft aangegeven;
- Indien de Klant zich in een procedure van gerechtelijke reorganisatie bevindt;
- Indien de Klant zich in een procedure van vereffening of ontbinding bevindt;
- Indien de Klant diens activiteiten heeft stopgezet;
- Indien de zeggenschap over de Klant wijzigt;
- Indien beslag gelegd wordt op (een deel) van de vermogensbestanddelen van de Klant;
20.2. Ingeval de Overeenkomst wordt ontbonden lastens de Klant worden alle vorderingen van de Dienstverlener op de Klant opeisbaar en heeft de Dienstverlener recht op een schadevergoeding gelijk aan minstens 35% van de vergoedingen die de Dienstverlener bij de uitvoering van de Overeenkomst aan de Klant heeft gefactureerd in de twaalf (12) maanden voorafgaand aan de ontbinding, met een minimum van 3.000 EUR en onverminderd het recht van de Dienstverlener om een vergoeding voor de werkelijke schade te eisen.
Artikel 21 - Gevolgen van beëindiging
21.1. De afspraken en verplichtingen van de Klant opgenomen in de Overeenkomst, meer bepaald de Artikelen 8, 9, 11, 14 en 16 van onderhavige Algemene Voorwaarden zullen na afloop of beëindiging van de langstdurende Overeenkomst verder blijven bestaan voor een periode van tien (10) jaar te rekenen vanaf de afloop of beëindiging van de Overeenkomst.
Artikel 22 - Algemene bepalingen
22.1. De Dienstverlener behoudt zich het recht voor haar rechten en verplichtingen over te dragen aan derden, zonder toestemming van de Klant. De Klant kan diens rechten en verplichtingen voortkomende uit de Overeenkomst enkel overdragen mits voorafgaande schriftelijke toestemming van de Dienstverlener.
22.2. Indien enige bepaling (of deel daarvan) van de Overeenkomst niet afdwingbaar of strijdig met een bepaling van dwingend recht zou zijn, zal dit de geldigheid en afdwingbaarheid van de andere bepalingen van deze Overeenkomst niet beïnvloeden en evenmin de geldigheid en afdwingbaarheid van dat deel van de desbetreffende bepaling dat niet onafdwingbaar is of strijdig is met een bepaling van dwingend recht. In een dergelijk geval zullen de Partijen te goeder trouw onderhandelen om de niet afdwingbare of strijdige bepaling te vervangen door een afdwingbare en rechtsgeldige bepaling die zo nauw mogelijk aansluit bij het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling.
22.3. Iedere afstand van recht dient uitsluitend schriftelijk te gebeuren, tenzij uitdrukkelijk anders bepaald. Het enkele feit dat een Partij enig recht uit de Overeenkomst niet of niet onmiddellijk heeft uitgeoefend of aan de andere Partij een termijn toestaat om haar verplichtingen onder de Overeenkomst na te komen, zal geen afstand van het betrokken recht of verzaking in hoofde van deze Partij uitmaken.
22.4. Er wordt aangenomen en overeengekomen dat elk van de Partijen een zelfstandige contractspartij is en dat geen van beide Partijen een tussenpersoon, een verdeler, of een vertegenwoordiger van de ander is of vermoed wordt te zijn. Geen van beide Partijen zal handelen of zichzelf voorstellen, rechtstreeks of onrechtstreeks, als een tussenpersoon van de ander of op om het even welk vlak een verplichting aannemen of creëren ten voordele van of in naam van de ander.
22.5. De bedragen zoals meegedeeld in artikel 10.3, 11.5, 18.1 en 20.2 van deze Algemene Voorwaarden kunnen worden geïndexeerd overeenkomstig artikel 10.8 van onderhavige Algemene Voorwaarden.
22.6. Tenzij uitdrukkelijk anders bepaald, zijn alle in de Overeenkomst bepaalde remedies, vergoedingen en sancties cumulatief, niet-exclusief en sluiten zij toepassing van gemeenrechtelijke remedies, vergoedingen of sancties niet uit.
Artikel 23 - Toepasselijk recht en bevoegdheid
23.1. De interpretatie en de uitvoering van de Overeenkomst worden door het Belgische recht beheerst.
23.2. De rechtbanken en hoven van het arrondissement waar de zetel van de Dienstverlener gevestigd is, zijn bevoegd.