Bijzondere voorwaarden - digitalisatie & rapportering
Laatst bijgewerkt: 19-02-2025
Artikel 1 - Definities
1.1. Voor de interpretatie van onderhavige Bijzondere Voorwaarden Digitalisatie & Rapportering zijn volgende definities van toepassing.
- Bijzondere Voorwaarden Digitalisatie & Rapportering: onderhavige bijzondere voorwaarden die van toepassing zijn op de Diensten.
- Bug(s): klein(e) Gebrek(en) die door hun aard de bedrijfsmatige ingebruikname en werking van de Software redelijkerwijze niet in de weg staan.
- Contactpersoon: de persoon die door elk van de Partijen is aangeduid, die belast wordt met de coördinatie en de opvolging van de Diensten.
- Diensten: De diensten inzake digitalisatieadvies en de Implementatie of Configuratie van Software die de Dienstverlener aan de Klant ter beschikking stelt of van de Programmatuur, zoals omschreven in de door de Klant ondertekende Offerte, waarop onderhavige Bijzondere Voorwaarden Digitalisatie & Rapportering van toepassing zijn.
- Eindgebruikerslicentie: de gebruikerslicentie van de Software van de Dienstverlener of van haar Externe Partners die aan de Klant gelicentieerd wordt, die de rechten en beperkingen specificeert die van toepassing zijn op en het gebruik van de Software door de eindgebruiker omschrijft;
- Externe Partner(s): derde partijen, meer specifiek producenten of leveranciers van Software die door de Klant worden afgenomen via de Dienstverlener;
- Gebreken (of Gebrekkig(e)): het niet (volledig) voldoen van de Diensten aan de specificaties zoals bepaald in de Bijzondere Voorwaarden Digitalisatie & Rapportering, die de bruikbaarheid van de Diensten ernstig in het gedrang brengen (i.e. kritiek); Bugs uitgezonderd.
- Licentie: de niet-exclusieve, niet-overdraagbare en niet-sublicentieerbare gebruikerslicentie op de Software die aan de Klant door de Dienstverlener wordt toegekend, indien voorzien in de Offerte
- Implementatie: de implementatie (integratie) van de Software bij de Klant of Programmatuur overeenkomstig de omschrijving die Partijen overeengekomen zijn in de Offerte.
- Configuratie: het instellen van de Software of van de Programmatuur, overeenkomstig de omschrijving die Partijen overeengekomen zijn in de Offerte.
- Infrastructuur: alle hard- en software van de Klant die niet door de Dienstverlener werd geleverd, inclusief de Programmatuur;
- Software: de computersoftware van de Dienstverlener of van haar Externe Partners, zoals omschreven in de Offerte, die door de Dienstverlener bij de Klant wordt geïmplementeerd en geconfigureerd.
- Programmatuur: De software die door de Klant zelf wordt voorzien, dit overeenkomstig de omschrijving die Partijen overeengekomen zijn in de Offerte.
1.2. De definities zoals omschreven in de Algemene Voorwaarden zijn eveneens van toepassing op onderhavige Bijzondere Voorwaarden Digitalisatie & Rapportering. Bij tegenstrijdigheden prevaleren de definities zoals hierboven uiteengezet in Artikel 1.1 van de Bijzondere Voorwaarden Digitalisatie & Rapportering.
Artikel 2 - Voorwerp
2.1. Onderhavige Bijzondere Voorwaarden Digitalisatie & Rapportering bevatten de algemene bepalingen en voorwaarden die enkel van toepassing zijn op de levering van Diensten door de Dienstverlener inzake digitaliseringsadvies en de Implementatie of Configuratie van Software of de Programmatuur. De concrete omvang van de Diensten wordt omschreven in de Offerte.
Artikel 3 - Uitvoering van de Diensten
3.1. De Dienstverlener zal haar Diensten in regie, tenzij anders is bepaald in de Overeenkomst, en naar best vermogen uitvoeren. De Partijen verklaren dan ook voor zoveel als nodig dat de aan Dienstverlener toegewezen Diensten als een middelenverbintenis moeten worden gekwalificeerd.
3.2. De Diensten kunnen advies en aanbevelingen inhouden die gebaseerd zijn op de informatie en documentatie die door de Klant wordt bezorgd. De Klant is aldus gehouden de Dienstverlener volledige, nauwkeurige informatie op een tijdige wijze te bezorgen.
3.3. Vermits de Dienstverlener voor uitvoering van de Overeenkomst enkel bijstand en ondersteuning levert, berust de verantwoordelijkheid bij de Klant. De Diensten kunnen onder geen enkel beding gepercipieerd of gekwalificeerd worden als beleidsbeslissingen door de Dienstverlener. De Klant is alleen verantwoordelijk voor de omschrijving van de opdracht, de implementatie van de adviezen of aanbevelingen, het laten uitvoeren van de Diensten, het ontbreken van verkeerde, ontbrekende of conflicterende informatie/instructies.
3.4. Het is de verantwoordelijkheid van de Klant om de nodige actiestappen te ontwikkelen, te ondernemen of te selecteren in het uitvoeringsplan of de werknemers van de Klant te leiden (bijvoorbeeld toezicht houden op, controleren) bij de uitvoering van de actiestappen voor het implementeren van aanbevelingen of adviezen die uit de Diensten ontstaan.
3.5. Uitsluitend de Klant zal aansprakelijk zijn voor:
- het nemen van alle beleids- en managementbeslissingen en het uitvoeren van alle managementfuncties;
- het aanwijzen van één of meer personen die de passende vaardigheden, kennis of ervaring bezitten, bij voorkeur op het niveau van het senior management, om toezicht te houden op de Diensten;
- het interpreteren en evalueren van de resultaten van de Diensten;
- de gegevens/informatie op basis waarvan de Diensten worden uitgevoerd;
- het aanvaarden van de verantwoordelijkheid voor de resultaten van de Diensten; en
- het opzetten en in stand houden van interne controles, met inbegrip van, maar niet beperkt tot, het controleren van de lopende activiteiten.
3.6. Het gedeeltelijk uitvoeren van de Diensten is toegestaan, waaruit volgt dat de Klant niet het recht heeft om gedeeltelijke uitvoering van de Diensten te weigeren.
3.7. Bij abnormale vertraging in de uitvoering van de Diensten heeft de Klant echter het recht om de Overeenkomst per aangetekend schrijven en zonder rechterlijke tussenkomst te ontbinden, op voorwaarde dat de Dienstverlener nog steeds niet heeft geleverd binnen een periode van één (1) maand nadat de Dienstverlener hiertoe door de Klant per aangetekende brief in gebreke werd gesteld. De Klant verzaakt uitdrukkelijk aan elk ander mogelijks verhaalsmiddel, in het bijzonder aan de toekenning van enige vorm van schadevergoeding.
3.8. Iedere vertraging veroorzaakt door een vertraging in het aanleveren van noodzakelijke informatie of documentatie door de Klant of een derde valt buiten de verantwoordelijkheid van de Dienstverlener. De Klant verzaakt aan diens recht om tot ontbinding over te gaan.
Artikel 4 - Levering van de Diensten
4.1. Eventuele door de Dienstverlener meegedeelde leveringstermijnen zijn louter indicatief en de Dienstverlener heeft in dit verband louter een middelenverbintenis. De Dienstverlener gaat een inspanningsverbintenis aan om de Diensten uit te voeren, behoudens andersluidende schriftelijke overeenkomst in de Bijzondere Voorwaarden.
4.2. Onverminderd de bepalingen van Artikel 6.4 van de Algemene Voorwaarden valt iedere vertraging ingevolge een vertraging in het aanleveren van de Infrastructuur door de Klant of een derde dan wel Externe Partners buiten de verantwoordelijkheid van de Dienstverlener. De Klant verzaakt aan haar recht om tot ontbinding over te gaan en erkent dat de eventuele leveringstermijnen kunnen worden gewijzigd, minstens evenredig met de vertraging worden verlengd, dit ongeacht of de Dienstverlener zich tot een welbepaalde opleveringstermijn heeft verbonden.
Artikel 5 - Bepalingen inzake het gebruik van de Diensten
5.1. Implementatie en Configuratie
5.1.1. De Dienstverlener zal haar Diensten inzake de Implementatie en Configuratie naar beste vermogen uitvoeren overeenkomstig de aanwijzingen en richtlijnen zoals uiteengezet in de Offerte. Partijen verklaren dan ook voor zoveel als nodig dat de dienstverlening van de Dienstverlener bij de uitvoering van de aan haar toegewezen Opdracht als een middelenverbintenis moet worden gekwalificeerd.
5.1.2. Indien bij het uitvoeren van de Implementatie of Configuratie bijkomende softwarelicenties nodig zijn of een softwarelicentie dient te worden geüpgraded, zal de Dienstverlener de Klant hiervan schriftelijk, alsook per e-mail, in kennis stellen. De kosten van voormelde bijkomende softwarelicenties of upgrades worden niet door de Dienstverlener vooruitbetaald. Het is aan de Klant om hiertoe de nodige initiatieven te nemen, de desbetreffende softwarelicenties of upgrades aan te kopen en dit op korte termijn. Deze kosten vallen buiten onderhavige regeling tussen Partijen. De Klant erkent en aanvaardt dat dit kan leiden tot vertraging of een verhoging van de prijs, extra kosten etc.
5.1.3. Het uitvoeren van de Implementatie of Configuratie zal gebeuren op de plaats zoals vermeld in de Offerte. Een wijziging van de plaats van uitvoering kan slechts na uitdrukkelijk schriftelijk akkoord van beide Partijen.
5.1.4. Onder de Implementatie, Configuratie of Diensten wordt niet begrepen:
- het oplossen van comptabiliteitsconflicten tussen de Software en Infrastructuur of in de Infrastructuur zelf;
- aanpassingen van de documenten van de Klant, welke gekoppeld dienen te worden aan de Software of aan de Programmatuur.
Wanneer de Klant de Dienstverlener ertoe verzoekt de in onderhavig Artikel 5.1.4 vermelde prestaties te verrichten, worden deze prestaties aanzien als een meerwerk, dewelke eveneens in regie aan de Klant wordt aangerekend. De Klant aanvaardt dat de prestaties ingevolge dit meerwerk de (tussentijdse) levering van de Diensten kunnen beïnvloeden.
5.1.5. Behoudens andersluidend schriftelijk akkoord, is uitsluitend de Klant verantwoordelijk voor het uitvoeren van de datamigratie, i.c. de data extractie uit haar Infrastructuur, de data opschoning tot een acceptabel kwaliteitsniveau en de transformatie naar één consistent formaat, zodanig dat de data volledig, juist, leesbaar en importeerbaar is in de Software of in de door de Klant voorziene Programmatuur, zoals bepaald in de Offerte.
De juistheid en de volledigheid van de data die het voorwerp vormen van de migratie, Implementatie of Configuratie is de verantwoordelijkheid van de Klant.
Onder geen enkel beding is de Dienstverlener verantwoordelijk voor het valideren van de data op volledigheid en juistheid. De validatie van de volledige datamigratie, Implementatie of Configuratie is de verantwoordelijkheid van de Klant.
5.1.6. De configuratie van de gebruikersrollen, toegangsbevoegdheden en het inrichten van de beveiliging is de verantwoordelijkheid van de Klant.
5.2. Testperiode
5.2.1. Na uitvoering van de Implementatie of Configuratie van de Software of de Programmatuur wordt de Klant door de Dienstverlener uitgenodigd om tot uitvoerige testen over te gaan, die in de Offerte beschreven kunnen worden. Na schriftelijke bevestiging, mogelijk op verzoek van de Dienstverlener, van het testen van de Software of Programmatuur door de Klant of haar aangestelde Contactpersoon, vangt de testperiode aan.
De testperiode bedraagt één (1) maand waarin de Klant de Software of de Programmatuur zoals omschreven in de Offerte zal testen. De Dienstverlener is gehouden tot de goede uitvoering van de werkzaamheden, en dient op eerste schriftelijk verzoek van de Klant bijstand te leveren bij het uitvoeren van de testen.
5.2.2. Na vaststelling van eventuele Gebreken dient de Klant binnen de vierentwintig (24) uur een schriftelijk rapport van vaststellingen via brief of e-mail aan de Dienstverlener over te maken, waarna de Dienstverlener over een redelijke periode beschikt om de Gebreken in regie te remediëren.
Indien de Dienstverlener niet slaagt in een remediëring van het Gebrek binnen voormeld tijdskader wordt de acceptatietermijn verlengd met het aantal dagen die de Dienstverlener nodig heeft gehad om tot een oplossing te komen. Voor de berekening van de verlenging komen Partijen overeen dat een begonnen werkdag geldt als een verworven werkdag.
5.3. Aanvaarding
5.3.1. De Implementatie of Configuratie wordt geacht door de Klant te zijn geaccepteerd na schriftelijk (brief of e-mail) bevestiging hiervan aan de Dienstverlener. De oplevering is de aanvaarding van de Klant van de materiële overeenstemming tussen het geleverde en het bestelde zoals opgenomen in de Offerte.
De Klant heeft het recht de oplevering van de Implementatie of Configuratie te weigeren na afloop van de periode zoals nader bepaald in de Offerte of, bij gebreke daaraan, na afloop van een periode van maximaal één (1) maand, eventueel verlengd overeenkomstig Artikel 5.2.2 van de Bijzondere Voorwaarden Digitalisatie & Rapportering, indien de Implementatie of Configuratie behept is met Gebreken die van die aard zijn dat de Software of Programmatuur niet naar behoren functioneert. De Klant is gehouden de Dienstverlener hiervan gemotiveerd schriftelijk in te lichten met opgave van de Gebreken die zich nog zouden manifesteren. De opleveringstermijn wordt dan verlengd.
Bugs zijn geen reden tot onthouding van de acceptatie door de Klant, onverminderd de verplichting van de Dienstverlener tot herstel, in regie, binnen de termijn zoals bepaald in Artikel 5.3.2 van de Bijzondere Voorwaarden Digitalisatie & Rapportering.
5.3.2. In het geval van een acceptatie door de Klant, zullen de door de Klant geconstateerde Gebreken die in de schriftelijke bevestiging van Artikel 5.3.1 van de Bijzondere Voorwaarden Digitalisatie & Rapportering zijn opgenomen, zo spoedig mogelijk, maar binnen een redelijke termijn in regie, overeenkomstig de geldende prijzen van de Dienstverlener worden hersteld/opgelost.
5.3.3. Bij ongemotiveerde weigering of bij stilzitten van de Klant na verzoek tot oplevering van de Dienstverlener, wordt de Klant bij gebreke van aanvaarding binnen de periode van vijf (5) dagen na aangetekende ingebrekestelling geacht de Implementatie of Configuratie te hebben aanvaard in de staat waarin ze zich op het moment van aanvaarding bevindt, derhalve met alle zichtbare en onzichtbare Gebreken.
5.3.4. Vanaf de definitieve oplevering beschouwt de Dienstverlener de Implementatie of Configuratie als beëindigd, waarna deze laatste niet langer gehouden is tot het leveren van verdere ondersteuning inzake de Implementatie of Configuratie aan de Klant, behoudens andersluidend schriftelijk akkoord in de Offerte of een afzonderlijk daartoe gesloten overeenkomst tussen Partijen.
Artikel 6 - Back-up
6.1. De Klant is verantwoordelijk voor het instellen van procedures die haar toelaten om op elk ogenblik verloren of gewijzigde bestanden, gegevens of programma’s te reconstrueren ongeacht de oorzaak van het verlies of de wijziging. De Klant is gehouden om op dagelijkse basis over de nodige back-ups van haar computerprogramma’s, bestanden en gegevens te beschikken, behoudens anders schriftelijk overeengekomen tussen Partijen.
6.2. De Dienstverlener kan onder geen enkel beding aansprakelijk worden gesteld voor eventuele beschadiging, vernietiging of verlies van gegevens of documenten ten gevolge van het ontbreken van voormelde back-up.
Artikel 7 - Gebruik van de Software
7.1. De Licentie kent een vaste duurtijd van één (1) jaar vanaf de ondertekening van de Offerte. Behoudens een tijdige opzeg per aangetekend schrijven door de Klant drie (3) maanden voor de vervaldag, wordt de Licentie op haar einddatum stilzwijgend verlengd voor op één volgende termijnen van telkens één (1) jaar.
7.2. De Klant verbindt er zich toe om de toepassing van de Software op haar Infrastructuur tijdens de volledige duurtijd van de Overeenkomst op normale wijze en als goede huisvader te gebruiken. De Klant verbindt er zich derhalve toe om alle instructies die vervat zijn in de documentatie die de Dienstverlener ter beschikking stelt nauwgezet op te volgen.
7.3. Door de Software van de Dienstverlener of van haar Externe Partner(s) geheel of gedeeltelijk in gebruik te nemen gaat de Klant akkoord met de Eindgebruikerslicentie op de Software), die tevens van toepassing is op de contractuele relatie tussen de Dienstverlener en de Klant. De Klant erkent en aanvaardt de toepasselijke Eindgebruikerslicentie op de Software na te leven.
7.4. De Klant mag de Software enkel aanwenden voor rechtmatig gebruik. De Klant zal geen handelingen verrichten, nalaten of dulden waarvan zij weet of redelijkerwijze had moeten weten dat ze leiden tot een strafbaar, excessief en onrechtmatig gebruik van de Software. De Klant verbindt er zich in het bijzonder toe om de volgende verbintenissen na te leven:
- op geen enkele wijze inbreuk te maken op de intellectuele eigendomsrechten van de Externe Partner of derden;
- geen (computer)virussen of andere bestanden te verspreiden die de werking van de Software kan beschadigen;
- geen toegangscode(s) te misbruiken of (trachten) beveiligingsmaatregelen te doorbreken verband houdend met of gebruikmakend van de Software, en;
- zich niet schuldig te maken aan enig strafbaar feit op grond van enig wettelijk voorschrift door gebruik van de Software.
7.5. De Klant verbindt zich ertoe geen derden gebruik te laten maken van de toegangscode en het wachtwoord voor de Software. De Klant is aansprakelijk voor alle schade die het gevolg is van oneigenlijk gebruik van de toegangscode en het wachtwoord.
7.6. De Klant verbindt er zich toe om alle toepasselijke wet- en regelgeving die van tijd tot tijd op de Software geldt na te leven en de Software niet aan te wenden op een wijze die strijdig is met de openbare orde en de goede zeden.
7.7. De Klant verbindt zich ertoe dat al de haar werknemers en aangestelden de verplichtingen zoals bepaald in onderhavig Artikel 7 te zullen naleven. Elke tekortkoming door een werknemer of aangestelde aan de hierboven vermelde verplichtingen wordt geacht een tekortkoming in hoofde van de Klant te zijn. De Klant zal de Dienstverlener vrijwaren voor alle vorderingen die het gevolg zijn van het niet naleven van de verplichtingen van deze Bijzondere Voorwaarden Digitalisatie & Rapportering door een werknemer of aangestelde van de Klant.
Artikel 8 - Intellectuele rechten
8.1. Er wordt aan de Klant, overeenkomstig de voorwaarden zoals uiteengezet in deze Bijzondere Voorwaarden Digitalisatie & Rapportering, uitsluitend een beperkt, niet-exclusief, niet-overdraagbaar en niet-sublicentieerbaar gebruiksrecht toegestaan met betrekking tot de resultaten van de door de Dienstverlener uitgevoerde Diensten, m.i.v. de Software, de bijbehorende documentatie en de Vertrouwelijke Informatie, dit vanaf het moment en onder voorbehoud van algehele betaling van alle facturen, evenals alle overige bedragen die de Klant aan de Dienstverlener verschuldigd is.
8.2. Alle intellectuele eigendomsrechten op de bovenstaande elementen komen exclusief toe aan de Dienstverlener dan wel haar Externe Partner(s). Onder geen beding, zullen deze Bijzondere Voorwaarden Digitalisatie & Rapportering kunnen worden geïnterpreteerd als een overdracht van intellectuele eigendomsrechten van de Dienstverlener aan de Klant. Reeds bestaande intellectuele eigendomsrechten van Partijen blijven bij de betrokken Partijen.
8.3. Op de Software van Externe Partners zijn de voorwaarden en modaliteiten met betrekking tot de intellectuele eigendomsrechten en het gebruiksrecht zoals omschreven in de Eindgebruikerslicentie van de Externe Partners integraal van toepassing.
8.4. De Klant bevestigt over de nodige rechten te beschikken om de Diensten door de Dienstverlener te laten uitvoeren. De Klant erkent en bevestigt de Dienstverlener te vrijwaren en bijstand te verlenen op eerste verzoek van de Dienstverlener tegen aanspraken van derden of Externe Partners bij een (mogelijke) inbreuk op de intellectuele eigendomsrechten of andere rechten van derden die voortvloeien uit de door de Klant voorziene Infrastructuur.
De Dienstverlener zal onverwijld na de ontdekking of na het ontvangen van aanspraken van derden betreffende een vermeende inbreuk, de Klant hiervan schriftelijk op de hoogte stellen.
De Dienstverlener zal zich onthouden van toegevingen te doen aan de aanspraakmakende derde of andere derden zonder schriftelijke toestemming van de Klant.
De vrijwaringsplicht van de Klant ten aanzien van de Dienstverlener betreft een volledige vrijwaring voor alle schade, intresten, boeten en kosten.
8.5. De bijstandverplichting van de Klant houdt in dat de Klant op eerste verzoek van de Dienstverlener tussenkomt in een minnelijke dan wel gerechtelijke procedure en tevens de kosten (niet-limitatief: kosten van deskundigen, raadslieden, gerechtskosten, administratieve kosten) van de Dienstverlener in deze procedure draagt.
Artikel 9 - Garanties
9.1. De Dienstverlener verklaart niet op de hoogte te zijn van enige computerinfecties (zoals, maar niet-limitatief: tijdbommen, virussen, logic bombs, worms, trojan horse) in de Software. Bij ontdekking van (de mogelijkheid van) een computerinfectie zal de Klant de Dienstverlener hier onmiddellijk, schriftelijk in kennis van stellen en al het nodige doen om problemen te voorkomen en desgevallend op te lossen
9.2. De Dienstverlener verbindt zich ertoe om tegensprekelijk bewezen computerinfecties in de Software, waarvan sprake in artikel 9.1 van onderhavige Bijzondere Voorwaarden Digitalisatie & Rapportering, die zich manifesteren binnen één maand na oplevering van de Software en voor zover die wijzigingen in de Diensten aanbrengt of vereist, kosteloos te herstellen. Computerinfecties die zich voortdoen na deze periode worden door de Dienstverlener, op verzoek van de Klant, hersteld op basis van de dan geldende tarieven
9.3. Deze verplichting van de Dienstverlener vervalt wanneer de Klant geen adequate en passende, organisatorische en technische maatregelen heeft genomen teneinde haar Infrastructuur, waaronder, doch niet limitatief, de Software, te beveiligen.
9.4. De artikelen 9.1 en 9.2 van onderhavige Bijzondere Voorwaarden Digitalisatie & Rapportering zijn niet van toepassing op de Programmatuur, die door de Klant zelf wordt voorzien en volledig onder diens verantwoordelijkheid wordt geëxploiteerd.
Artikel 10 - Vrijwaring
10.1. De Dienstverlener garandeert dat de door haar uitgevoerde Implementatie of Configuratie van de Software geen inbreuk maken op de intellectuele eigendom van derden en het gebruik ervan ook niet onrechtmatig is jegens derden.
10.2. De Klant brengt de Dienstverlener binnen de vijf (5) dagen na kennisname van de aanspraken van derden bij aangetekend schrijven op de hoogte. Bij gebreke hieraan te voldoen binnen de periode van één (1) maand na kennisname of wanneer reeds een gerechtelijke procedure is opgestart of de Klant heeft zelf standpunt ingenomen ten aanzien van de derde partij verzaakt de Klant uitdrukkelijk aan het recht tot vrijwaring door de Dienstverlener.
10.3. Iedere verhoging van de schade, te wijten aan de laattijdige mededeling of het door de Klant zelf reageren op de vorderingen van derden ten laste van de Dienstverlener, is verschuldigd door de Klant.
10.4. De Dienstverlener vrijwaart de Klant tegen alle vorderingen die door derden kunnen worden ingesteld m.b.t. de inhoud, de vorm en de werking van de door de Dienstverlener verleende Diensten.
10.5. De Dienstverlener moet de Klant op eerste verzoek vrijwaren indien de Klant door derden wordt aangesproken op gronden waarvoor krachtens dit Artikel 10 op de Dienstverlener een vrijwaringsplicht tegenover de Klant rust.
Artikel 11 - Aansprakelijkheid inzake de Licentie
11.1. Onverminderd hetgeen bepaald in artikel 16 van de Algemene Voorwaarden kan de Dienstverlener niet aansprakelijk worden gesteld voor enige verliezen of welke schade dan ook die voortvloeit uit het raadplegen van informatie, overzichten of rapporten verkregen op of via de Software of veroorzaakt door het gebruik van de Software of het niet respecteren van de gebruiksvoorwaarden zoals bepaald in onderhavige Bijzondere Voorwaarden Digitalisatie & Rapportering en/of de Offerte en/of de Eindgebruikerslicentie. (ongeacht of het rechtstreekse of onrechtstreekse schade betreft).
11.2. De Dienstverlener is niet gehouden tot enige directe of indirecte schade ten gevolge van het verlies van data of enige andere informatie, onder welke vorm dan ook, zelfs indien dit verlies zich voordoet tijdens een interventie of door één van de Dienstverlener Externe Partners, fouten of de slechte werking van de Software, ten gevolge van wijzigingen, manipulaties, aanpassingen, updates, herstellingen e.d.m., die niet door Dienstverlener werden uitgevoerd of schade veroorzaakt door software of hardware geleverd door derden of externe leveranciers;
11.3. De Klant erkent en gaat er mee akkoord dat indien de aansprakelijkheid van de Externe Partner van de Dienstverlener ten aanzien van de eindgebruiker, i.c een aangestelde, hulppersoon of werknemer van de Klant, in de Eindgebruikerslicentie is beperkt of is uitgesloten, geldt deze aansprakelijkheidsbeperking onverminderd ook tussen de Klant en de Dienstverlener.
11.4. In ieder geval is de aansprakelijkheid van de Dienstverlener aangaande de Software beperkt tot de ontvangen vergoeding van de Klant voor de Licentie, zoals geduid in de Offerte, over de drie (3) maanden die voorafgaan aan de maand waarin de schadeveroorzakende gebeurtenis heeft plaatsgevonden.
Artikel 12 - Opzeg van de Licentie op de Software
12.1. Indien de Klant de Licentie op de Software met onmiddellijke ingang wenst te beëindigen, zonder dat er sprake is van enige schending door de Dienstverlener van haar verbintenissen, dan is de Klant aan de Dienstverlener, een opzegvergoeding verschuldigd van de totale licentiekost, onverminderd het recht van de Dienstverlener om de eventuele geleden schade te vorderen.
12.2. Voormelde opzegvergoeding is verschuldigd als een verplichte tegenprestatie voor de uitoefening van het (onmiddellijke) beëindigingsrecht van de Klant, dit onverminderd hetgeen wordt bepaald in de Algemene Voorwaarden van de Dienstverlener.
Artikel 13 - Gevolgen van de beëindiging van de Overeenkomst
13.1. Bij beëindiging van de Overeenkomst, zij het nu wegens opzeg, ontbinding of afloop, heeft de Klant geen toegang meer tot de Software noch tot de gegevens die op de Software zijn opgeslagen.
13.2. De gegevens van de Klant, aanwezig in de Software, blijven bij de Dienstverlener beschikbaar gedurende een termijn van zestig (60) dagen na de effectieve stopzetting van de Overeenkomst. Na verloop van voormelde termijn worden gegevens definitief en onherroepelijk verwijderd.
13.3. De Klant kan de Dienstverlener erom verzoeken de data of gegevens van de Klant in de Software op te vragen. De Dienstverlener verbindt zich ertoe om deze aan te leveren, binnen één (1) maand nadat het verzoek daartoe werd gesteld, via een machineleesbaar formaat aan de Klant of aan een door de Klant aangeduide derde. Indien de Klant om een ander formaat verzoekt, wordt deze als bijkomende opdracht aangerekend in regie overeenkomstig de bij de Dienstverlener op dat ogenblik geldende tarieven.
13.4. De Artikelen 12.1 en 12.2 van deze Bijzondere Voorwaarden Digitalisatie & Rapportering zijn enkel van toepassing wanneer de Software afkomstig is van de Dienstverlener. Wanneer de Software daarentegen wordt aangeboden door de Dienstverlener, doch afkomstig is van een Externe Partner, zijn de voorwaarden van toepassing zoals gestipuleerd in de Eindgebruikerslicentie van voormelde Software overeenkomstig Artikel 8.3 van deze Bijzondere Voorwaarden Digitalisatie & Rapportering.
13.5. De Klant aanvaardt dat bij beëindiging van de Overeenkomst de uitvoering van de Diensten zal worden stopgezet en dat dit gevolgen kan hebben voor de werking en functionaliteit van de Infrastructuur van de Klant.
13.6. De Klant erkent en aanvaardt de eigen verantwoordelijkheid voor de gevolgen van de beëindiging van de Overeenkomst.
13.7. De Klant aanvaardt en erkent dat bij iedere vorm van beëindiging van de Overeenkomst de Artikelen 8 en 10 van de Bijzondere Voorwaarden Digitalisatie & Rapportering een blijvende gelding kennen voor een duurtijd van tien (10) jaar, te rekenen vanaf de beëindiging van de Overeenkomst.
Artikel 14 - Algemene bepalingen
14.1. Onderhavige Bijzondere Voorwaarden Digitalisatie & Rapportering maken integraal deel uit van de Algemene Voorwaarden van de Dienstverlener, welke ten allen tijde beschikbaar zijn op https://www.denp.be/algemene-voorwaarden. De bepalingen van de Algemene Voorwaarden zijn volledig van toepassing op onderhavig Bijzondere Voorwaarden Digitalisatie & Rapportering en werken aanvullend. In geval van strijdigheid prevaleren de bepalingen zoals uiteengezet in de Bijzondere Voorwaarden Digitalisatie & Rapportering op de bepalingen van de Algemene Voorwaarden, dit behoudens uitdrukkelijk en schriftelijk andersluidend akkoord van de Dienstverlener.
Download de Bijzondere Voorwaarden van Digitalisatie & Rapportering (vanaf 01/01/2025)