Bijzondere voorwaarden - financieel & accountancy en juridisch & fiscaal

Laatst bijgewerkt: 19-02-2025

 

Artikel 1 - Definities

1.1. Voor de interpretatie van onderhavige Bijzondere Voorwaarden Financieel & Accountancy en Juridisch & Fiscaal zijn volgende definities van toepassing.

  1. Bijzondere Voorwaarden Financieel & Accountancy en Juridisch & Fiscaal: onderhavige bijzondere voorwaarden die van toepassing zijn op de Diensten.
  2. Diensten: De diensten inzake boekhouding, fiscaliteit, juridisch en financieel advies die de Dienstverlener aan de Klant zal verlenen, zoals omschreven in de door de Klant ondertekende Opdrachtbrief, waarop onderhavige voorwaarden van toepassing zijn.
  3. Externe Partner(s): derde partijen, meer specifiek producenten of leveranciers van Software die door de Klant worden afgenomen via de Dienstverlener;
  4. ITAA: het Instituut van de Belastingadviseurs en de Accountants, opgericht bij artikel 61 van de wet van 17 maart 2019 betreffende de beroepen van accountant en belastingadviseur, gevestigd te Koning Albert II-laan 19, 1120 Brussel, KBO nr. 737.810.605.
  5. Licentie: de niet-exclusieve, niet-overdraagbare en niet-sublicentieerbare gebruikerslicentie op de Software die aan de Klant wordt toegekend, indien voorzien in de Opdrachtbrief.
  6. Eindgebruikerslicentie: de gebruikerslicentie van de Software van de Dienstverlener of van haar Externe Partners die aan de Klant gelicentieerd wordt, die de rechten en beperkingen specificeert die van toepassing zijn op en het gebruik van de Software door de eindgebruiker omschrijft.
  7. Software: de programmatuur waarvoor in het kader van de Diensten aan de Klant een Licentie wordt toegekend, indien voorzien in de Opdrachtbrief.

1.2. De definities zoals omschreven in de Algemene Voorwaarden zijn eveneens van toepassing op onderhavige Bijzondere Voorwaarden Financieel & Accountancy en Juridisch & Fiscaal. Bij tegenstrijdigheden prevaleren de definities zoals hierboven uiteengezet in artikel 1.1 van de Bijzondere Voorwaarden Financieel & Accountancy en Juridisch & Fiscaal.

 

Artikel 2 - Voorwerp

2.1. Onderhavige Bijzondere Voorwaarden Financieel & Accountancy en Juridisch & Fiscaal bevatten de algemene bepalingen en voorwaarden die enkel van toepassing zijn op de levering van Diensten inzake boekhouding, fiscaliteit, juridisch en financieel advies aan de Klant door de Dienstverlener. De concrete omvang van de Diensten wordt omschreven in de Opdrachtbrief.

 

Artikel 3 - Uitvoering

3.1. Diensten inzake boekhouding en fiscaliteit

3.1.1. De Dienstverlener voert met de vereiste zorg de hem toevertrouwde opdrachten in volledige onafhankelijkheid uit, krachtens een middelenverbintenis. 

3.1.2. De Dienstverlener waakt erover dat de gepresteerde Diensten worden geleverd volgens de deontologische en andere beroepsnormen van het ITAA, rekening houdend met de relevante wetgeving en regelgeving van kracht op het moment van de uitvoering van de overeenkomst. De Dienstverlener kan in geen geval aansprakelijk worden gehouden voor de gevolgen van mogelijke latere wijzigingen – desgevallend met terugwerkende kracht – aan deze wettelijke en reglementaire bepalingen.

3.1.3. De Dienstverlener is evenmin verantwoordelijk voor gevolgen van eventuele tekortkomingen, fouten of overtredingen die zouden zijn begaan vóór zijn tussenkomst. De uitvoering van de opdracht is niet - behoudens andersluidend beding - specifiek gericht op het ontdekken van eventuele fraude.

3.1.4. Behoudens andersluidend beding is de Dienstverlener niet verplicht de juistheid en volledigheid na te gaan van de informatie die de Klant of diens aangestelde(n) hem overmaken, noch de betrouwbaarheid van de akten, contracten, inventarissen, facturen en bewijsstukken van alle aard, die hem door de Klant worden toevertrouwd of voorgelegd als zijnde bewijskrachtige stukken of als stukken die als dusdanig moeten dienen. De Dienstverlener mag zich laten bijstaan door medewerkers of deskundigen van zijn keuze.

3.1.5. Overeenkomstig artikel 44 van de Wet van 17 maart 2019 betreffende de beroepen van accountant en belastingadviseur, heeft de Dienstverlener zijn burgerlijke beroepsaansprakelijkheid laten verzekeren met een polis die is goedgekeurd door de Raad van het Instituut van de Accountants en de Belastingconsulenten.

3.1.6. De Dienstverlener, evenals zijn gevolmachtigde(n) of aangestelde(n), zijn tot het beroepsgeheim gehouden, overeenkomstig artikel 120 van de Wet van 17 maart 2019 betreffende de beroepen van accountant en belastingadviseur, onder voorbehoud evenwel van toepassing van de bepalingen van de wetgeving en reglementering tot voorkoming van het gebruik van het financiële stelsel voor het witwassen van geld en de financiering van terrorisme.

3.2. Diensten inzake juridisch en financieel advies

3.2.1. De Diensten inzake juridisch en financieel advies houden adviezen en aanbevelingen in die gebaseerd zijn op de informatie en documentatie die door de Klant wordt bezorgd. De Klant is aldus gehouden de Dienstverlener volledige, nauwkeurige informatie op een tijdige wijze te bezorgen.

3.2.2. De Dienstverlener kan voor deze Diensten beroep doen op onderaannemers die zij op discretionaire wijze kan aanstellen.

3.2.3.Vermits de Dienstverlener voor uitvoering van de Diensten inzake juridisch en financieel advies enkel bijstand en ondersteuning levert, berust de verantwoordelijkheid bij de Klant. De Diensten kunnen onder geen enkel beding gepercipieerd of gekwalificeerd worden als beleidsbeslissingen door de Dienstverlener. De Klant is alleen verantwoordelijk voor de omschrijving van de opdracht, de implementatie van de adviezen of aanbevelingen, het laten uitvoeren van deze Diensten, het ontbreken van verkeerde, ontbrekende of conflicterende informatie/instructies.

3.2.4. Het is de verantwoordelijkheid van de Klant om tijdig de nodige actiestappen te ontwikkelen, te ondernemen of te selecteren in het uitvoeringsplan of de werknemers van de Klant te leiden (bijvoorbeeld toezicht houden op, controleren) bij de uitvoering van de actiestappen voor het implementeren van aanbevelingen of adviezen die uit de Diensten ontstaan.

3.2.5. Uitsluitend de Klant zal aansprakelijk zijn voor:

  • het nemen van beslissingen op grond van de adviezen en aanbevelingen die voortvloeien uit deze Diensten;
  • het interpreteren en evalueren van de resultaten van deze Diensten;​
  • de gegevens/informatie op basis waarvan deze Diensten worden uitgevoerd, en;
  • het aanvaarden van de verantwoordelijkheid voor de resultaten van deze Diensten.​

3.2.6. Er wordt aan de Klant uitsluitend een beperkt, niet-exclusief, niet-overdraagbaar en niet-sublicentieerbaar gebruiksrecht toegestaan met betrekking tot de resultaten van de door de Dienstverlener uitgevoerde Diensten inzake juridisch en financieel advies, de bijbehorende documentatie en de Vertrouwelijke Informatie, dit vanaf het moment en onder voorbehoud van algehele betaling van alle facturen, evenals alle overige bedragen die de Klant aan de Dienstverlener verschuldigd is.

 

Artikel 4 - Rechten en plichten van de Klant

4.1. De Klant verbindt er zich toe om tijdens de uitvoering van de Overeenkomst:

  • de Dienstverlener alle documenten, gegevens en informatie die nodig zijn voor de uitvoering van de opdracht tijdig ter beschikking te stellen. De Klant staat in voor de juistheid, tijdigheid, volledigheid en de betrouwbaarheid van de door of namens hem verstrekte informatie;
  • de werkzaamheden die hem desgevallend op basis van de Opdrachtbrief toekomen, te verrichten;
  • elk gegeven, elke gebeurtenis of ontwikkeling die enige invloed zou kunnen hebben op de uitvoering van de Overeenkomst ter kennis te brengen van de Dienstverlener;
  • indien de Dienstverlener hierom verzoekt, schriftelijk te bevestigen dat de verschafte documenten, inlichtingen en uitleg juist en volledig zijn;
  • na te gaan of de door de Dienstverlener geleverde documenten en staten overeenstemmen met zijn verwachtingen en met de door hem verschafte informatie, en indien dit niet het geval is, hem hiervan onverwijld op de hoogte te brengen.

 

Artikel 5 - Licentie

5.1. Modaliteiten van de Licentie

5.1.1. Het is de Klant die een Licentie heeft onderschreven in de Opdrachtbrief enkel toegelaten de Software te gebruiken in het kader van haar commerciële activiteiten. Enig ander gebruik zoals omschreven in de onderhavige Bijzondere Voorwaarden Financieel & Accountancy en Juridisch & Fiscaal of in de Opdrachtbrief wordt uitdrukkelijk verboden.

5.1.2. Op de Software van Externe Partners zijn de voorwaarden en modaliteiten met betrekking tot de intellectuele eigendomsrechten en het gebruiksrecht zoals omschreven in de Eindgebruikerslicentie van de Externe Partners integraal van toepassing. Door de Software van de Externe Partner(s) geheel of gedeeltelijk in gebruik te nemen gaat de Klant akkoord met de Eindgebruikerslicentie van de Externe Partner(s), die tevens van toepassing is op de contractuele relatie tussen de Dienstverlener en de Klant. De Klant maakt zich sterk dat de door haar aangewezen gebruikers de voorwaarden van Eindgebruikerslicentie respecteren.

5.1.3. De Licentie kent een vaste duurtijd van één (1) jaar vanaf de ondertekening van de Opdrachtbrief. Tenzij één (1) maand voor de einddatum van deze duurtijd van de Licentie per schriftelijke kennisgeving (incl. per e-mail) door de Klant een opzeg wordt verzonden, wordt de Licentie op haar einddatum stilzwijgend verlengd voor op één volgende termijnen van telkens één (1) jaar.

5.1.4. De Klant is tevens gerechtigd de Licentie, in afwijking op Artikel 5.1.3 van deze Bijzondere Voorwaarden Financieel & Accountancy en Juridisch & Fiscaal, op ieder ogenblik tijdens de duurtijd van de Licentie vroegtijdig te beëindigen, in welk geval de Klant aan de Dienstverlener, naast de vervallen en onbetaalde sommen in het kader van de Licentie, een opzegvergoeding verschuldigd is ten belope van 95% van alle nog te vervallen maandelijkse licentievergoedingen, dit onverminderd het recht van de Dienstverlener om de eventueel geleden schade te vorderen. Deze opzegvergoeding is cumulatief van toepassing met de vergoeding die de Klant verschuldigd is op grond van de Algemene Voorwaarden van de Dienstverlener. 

5.1.5. Behoudens andersluidende schriftelijke overeenkomst of bepaling in de Opdrachtbrief, wordt de maandelijkse licentievergoeding vastgelegd in de Opdrachtbrief. De prijs- en betalingsmodaliteiten zoals voorzien in Artikel 10 van de Algemene Voorwaarden zijn onverminderd van toepassing op de maandelijkse licentievergoeding.

5.1.6. Alle intellectuele eigendomsrechten op de Software komen exclusief toe aan de Dienstverlener dan wel haar Externe Partner(s). Onder geen beding, zullen deze Bijzondere Voorwaarden Financieel & Accountancy en Juridisch & Fiscaal kunnen worden geïnterpreteerd als een overdracht van intellectuele eigendomsrechten van de Dienstverlener of haar Externe Partners aan de Klant.

5.1.7. De Dienstverlener is gerechtigd de Licentie, en naar keuze van de Dienstverlener bij uitbreiding tevens de Overeenkomst, te ontbinden overeenkomstig de modaliteiten van Artikel 20 van de Algemene Voorwaarden bij een inbreuk op Artikel 5.2 van onderhavige Bijzondere Voorwaarden Financieel & Accountancy en Juridisch & Fiscaal door de Klant, waarbij de Klant, ondanks een voorafgaandelijke ingebrekestelling waarbij een respijttermijn van vijftien (15) kalenderdagen in acht wordt genomen, in gebreke blijft met de nakoming van haar verplichtingen onder voormeld Artikel 5.2.

5.1.8. De ontbinding van de Overeenkomst om andere redenen dan deze vermeld in Artikel 5.1.7 van deze Bijzondere Voorwaarden Financieel & Accountancy en Juridisch & Fiscaal brengt eveneens de ontbinding van de Licentie met zich mee.

5.1.9. Bij een ontbinding van de Licentie overeenkomstig Artikel 5.1.7 of 5.1.8 van deze Bijzondere Voorwaarden Financieel & Accountancy en Juridisch & Fiscaal is de Dienstverlener, naast de vervallen en onbetaalde sommen in het kader van de Licentie, gerechtigd op een schadevergoeding gelijk aan 95% van alle nog te vervallen maandelijkse licentievergoedingen, dit onverminderd het recht van de Dienstverlener om een hogere geleden schade te vorderen. Deze schadevergoeding is cumulatief van toepassing met de schadevergoeding die de Klant verschuldigd is op grond van de Algemene Voorwaarden van de Dienstverlener.

5.2. Gebruik van de Software

5.2.1. De Klant verbindt er zich toe om de Software tijdens de volledige duurtijd van de Licentie op normale wijze en als goede huisvader te gebruiken. De Klant verbindt er zich derhalve toe om alle instructies die vervat zijn in de documentatie die de Dienstverlener ter beschikking kan stellen nauwgezet op te volgen.

5.2.2. De Klant mag de Software enkel aanwenden voor rechtmatig gebruik en in het kader van haar commerciële activiteiten. De Klant zal geen handelingen verrichten, nalaten of dulden waarvan zij weet of redelijkerwijze had moeten weten dat ze leiden tot een strafbaar, excessief en onrechtmatig gebruik van de Software. De Klant verbindt er zich in het bijzonder toe om de volgende verbintenissen na te leven: 

  • Op geen enkele wijze de Software te gebruiken voor doeleinden buiten haar commerciële activiteit;
  • op geen enkele wijze inbreuk te maken op de intellectuele eigendomsrechten van de Externe Partner of derden;
  • geen (computer)virussen of andere bestanden te verspreiden die de werking van de Software kan beschadigen; 
  • geen toegangscode(s) te misbruiken of (trachten) beveiligingsmaatregelen te doorbreken verband houdend met of gebruikmakend van de Software, en;
  • zich niet schuldig te maken aan enig strafbaar feit op grond van enig wettelijk voorschrift door gebruik van de Software.

5.2.3. De Klant verbindt zich ertoe geen derden gebruik te laten maken van de toegangscode en het wachtwoord voor de Software. De Klant is aansprakelijk voor alle schade die het gevolg is van oneigenlijk gebruik van de toegangscode en het wachtwoord. 

5.2.4. De Klant verbindt er zich toe om alle toepasselijke wet- en regelgeving die van tijd tot tijd op de Software geldt na te leven en de Software niet aan te wenden op een wijze die strijdig is met de openbare orde en de goede zeden.

5.2.5. De Klant verbindt zich ertoe dat al de haar werknemers en aangestelden de verplichtingen zoals bepaald in onderhavig Artikel 5.2 te zullen naleven. Elke tekortkoming door een werknemer of aangestelde aan de hierboven vermelde verplichtingen wordt geacht een tekortkoming in hoofde van de Klant te zijn. De Klant zal de Dienstverlener vrijwaren voor alle vorderingen die het gevolg zijn van het niet naleven van de verplichtingen van onderhavig Artikel 5.2 door een werknemer of aangestelde van de Klant.

 

Artikel 6 - Ereloon en kosten

6.1. De kosten en erelonen met betrekking tot de Diensten, zoals opgenomen in de Opdrachtbrief, worden vastgesteld overeenkomstig de geldende wettelijke en reglementaire bepalingen die van toepassing zijn op de Dienstverlener.

6.2. Het ereloon omvat niet de BTW, de publicatiekosten bij de Nationale Bank van België, de kosten van de Licentie, verplaatsings- en representatiekosten, de wettelijke boeken, de administratie- en secretariaatskosten en de andere voorgeschoten kosten.

6.3. De opstart of overname van een dossier gaat gepaard met een dossieropbouw zoals deontologisch en wettelijk is opgelegd evenals een aanmaak van een digitaal dossier. Voor deze opstartkost wordt een eenmalige administratieve kost aangerekend van 2 uur, behoudens meerwerk.

6.4. In geval van beëindiging van de Overeenkomst tussen de Dienstverlener en de Klant zal voor de administratieve afhandeling en overmaken van het dossier een forfaitaire kost van minimaal 3 uur aangerekend worden tegen het dan geldende uurtarief, dit onverminderd het recht van de Dienstverlener om de werkelijk geleverde prestaties en, indien van toepassing, de opzegvergoeding overeenkomstig artikel 18 van de Algemene Voorwaarden aan te rekenen.

6.5. De kosten en erelonen zijn verschuldigd naarmate de werkzaamheden ten behoeve van de Klant worden verricht, ook al is de opdracht niet noodzakelijk beëindigd.

 

Artikel 7 - Aansprakelijkheid

7.1. Beperking van de aansprakelijkheid

7.1.1. De Dienstverlener waakt erover dat de Diensten worden geleverd volgens de deontologische en andere beroepsnormen van het ITAA en rekening houdend met de relevante wetgeving en regelgeving die van kracht zijn op het tijdstip van de uitvoering van de overeenkomst.

7.1.2. De Dienstverlener kan niet aansprakelijk worden gesteld voor de gevolgen van eventuele latere wijzigingen - desgevallend met terugwerkende kracht - van deze wets- en reglementsbepalingen.

7.1.3. De Dienstverlener kan niet aansprakelijk worden gesteld voor de beroepsfouten en vergissingen die vóór de inwerkingtreding van de Opdrachtbrief door eender wie zouden zijn begaan.

7.1.4. Behoudens andersluidend beding, kan de Dienstverlener niet gehouden worden tot enige kost en last (boete(s) en intresten) van de Klant wegens het aanleveren van laattijdige of onvolledige, onjuiste informatie/documentatie door de Klant of een derde.

7.1.5. Tot slot kan de Dienstverlener overeenkomstig het gemene recht alleen aansprakelijk worden gesteld voor opdrachten waarvan wordt aangetoond dat ze door hem zijn aanvaard.

7.1.6. Aan de Dienstverlener en aan de Klant wordt ook gevraagd om elkaar, en zoveel mogelijk schriftelijk, hun bezwaren, opmerkingen, aanbevelingen en adviezen te bezorgen.

7.1.7. De aansprakelijkheid van de Dienstverlener is beperkt tot de bedragen die door zijn beroepsverzekeringscontract worden gedekt, behalve in geval van een fout begaan met bedrieglijk opzet of met het oogmerk te schaden of bij de uitvoering van bijzondere opdrachten die door de wet zijn voorbehouden aan bedrijfsrevisoren en gecertificeerde accountants.

7.2. Verzekering van de Dienstverlener

7.2.1. De Dienstverlener heeft zijn burgerlijke beroepsaansprakelijkheid laten dekken door een verzekeringsovereenkomst die werd goedgekeurd door de Raad van het Instituut van de Belastingadviseurs en de Accountants, welke op schriftelijk verzoek van de Klant aan de Klant zal worden meegedeeld.

7.2.2. De hierboven vermelde beperkingen van aansprakelijkheid zijn ook van toepassing op vorderingen die op grond van de uitvoering van de opdracht worden gericht tegen alle personen, vennoten, leidinggevenden en zelfstandige medewerkers, die in de zin van de verzekeringsovereenkomst de hoedanigheid van verzekerde hebben.

7.2.3. Wanneer twee of meerdere schadegevallen het gevolg blijken te zijn van dezelfde fout, zullen ze worden geacht één enkel geval van aansprakelijkheid te vormen en de aansprakelijkheid zal bijgevolg beperkt zijn tot het hoogste aansprakelijkheidsbedrag van de bedragen die van toepassing zijn op de betrokken opdrachten of overeenkomsten.

7.2.4. Behoudens andersluidende dwingende wettelijke bepaling geeft schade die voortvloeit uit (a) een verlies van winst, goodwill, commerciële opportuniteiten of verwachte kostenbesparingen of voordelen, (b) een verlies of misbruik van gegevens of (c) een indirect verlies of gevolgschade geen aanleiding tot vergoeding.

7.3. Aansprakelijkheid inzake de Licentie

7.3.1. Onverminderd hetgeen bepaald in artikel 16 van de Algemene Voorwaarden kan de Dienstverlener niet aansprakelijk worden gesteld voor enige verliezen of welke schade dan ook die voortvloeit uit het raadplegen van informatie, overzichten of rapporten verkregen op of via de Software of veroorzaakt door het gebruik van de Software of het niet respecteren van de gebruiksvoorwaarden zoals bepaald in onderhavige Bijzondere Voorwaarden Financieel & Accountancy en Juridisch & Fiscaal  of de Opdrachtbrief of de Eindgebruikerslicentie. (ongeacht of het rechtstreekse of onrechtstreekse schade betreft).

7.3.2. De Dienstverlener is niet gehouden tot enige directe of indirecte schade ten gevolge van het verlies van data of enige andere informatie, onder welke vorm dan ook, zelfs indien dit verlies zich voordoet tijdens een interventie of door één van de Dienstverlener Externe Partners, fouten of de slechte werking van de Software, ten gevolge van wijzigingen, manipulaties, aanpassingen, updates, herstellingen e.d.m., die niet door Dienstverlener werden uitgevoerd of schade veroorzaakt door software of hardware geleverd door derden of externe leveranciers;

7.3.3. De Klant erkent en gaat er mee akkoord dat indien de aansprakelijkheid van de Externe Partner van de Dienstverlener ten aanzien van de eindgebruiker, i.c een aangestelde, hulppersoon of werknemer van de Klant, in de Eindgebruikerslicentie is beperkt of is uitgesloten, geldt deze aansprakelijkheidsbeperking onverminderd ook tussen de Klant en de Dienstverlener. 

7.3.4. In ieder geval is de aansprakelijkheid van de Dienstverlener aangaande de Software beperkt tot de ontvangen vergoeding van de Klant voor de Licentie, zoals geduid in Artikel 5.1.5 van onderhavige Bijzondere Voorwaarden Financieel & Accountancy en Juridisch & Fiscaal, over de drie (3) maanden die voorafgaan aan de maand waarin de schadeveroorzakende gebeurtenis heeft plaatsgevonden.

 

Artikel 8 - Plaats van uitvoering van de opdracht en bewaring van stukken

8.1. De stukken, boeken en documenten mogen worden verplaatst. De Dienstverlener mag ze bijhouden voor de tijd die nodig is om zijn opdracht(en) uit te voeren. De Klant heeft altijd het recht om ze te raadplegen, ofwel persoonlijk ofwel via (een) aangestelde(n) of gevolmachtigde(n), die in het bezit zijn van een schriftelijke volmacht, op voorwaarde dat deze stukken, boeken en documenten eigendom zijn van de Klant.

8.2. Het is de verantwoordelijkheid van de Klant om de boekhoudstukken en -documenten te bewaren gedurende de wettelijke en reglementaire termijnen en ze terug te halen zodra de Dienstverlener hem meldt dat ze beschikbaar zijn. De Dienstverlener verbindt zich ertoe de boekhoudkundige stukken regelmatig ter beschikking van de Klant te stellen. De Klant kan zich niet verzetten tegen de digitale ter beschikkingstelling van deze stukken.

 

Artikel 9 - Beroepsgeheim en anti-witwasbepalingen

9.1. De Dienstverlener en zijn mandatarissen of medewerkers worden geacht in het kader van de hen toevertrouwde opdrachten het beroepsgeheim, in overeenstemming met de toepasselijke wetgeving na te leven. In afwijking daarvan, is de Dienstverlener van zijn beroepsgeheim ontheft in het kader van de wetgeving tot voorkoming van het gebruik van het financiële stelsel voor het witwassen van geld en de financiering van terrorisme.

9.2. De Klant bevestigt dat hij op de hoogte is van het feit dat de Dienstverlener onderworpen is aan de wet tot voorkoming van het gebruik van het financiële systeem voor het witwassen van geld en voor de financiering van terrorisme en hij verbindt zich ertoe om hem onmiddellijk alle informatie en documenten te bezorgen die vereist zijn in het kader van deze wetgeving.

9.3. De Klant verbindt er zich toe om, wanneer de Dienstverlener teneinde te voldoen aan haar wettelijke verplichtingen inzake antiwitwaswetgeving aan de Klant aanvullende informatie of documentatie verzoekt, de Dienstverlener de gevraagde informatie te bezorgen en om Dienstverlener tijdig te informeren nopens elke wijziging met betrekking tot die informatie en documenten. Indien het verzoek van de Dienstverlener niet met bevredigende informatie en documenten binnen een redelijke termijn wordt beantwoord, heeft de Dienstverlener het recht om de Diensten op te schorten of de Overeenkomst lastens de Klant te ontbinden, dit respectievelijk overeenkomstig de Artikelen 17 en 20 van de Algemene Voorwaarden.

 

Artikel 10 - Bijzondere modaliteiten inzake beëindiging van de Overeenkomst

10.1. Onverminderd de beëindigingsmodaliteiten zoals voorzien in de Algemene Voorwaarden, is de Dienstverlener gerechtigd om de Overeenkomst met onmiddellijke ingang kosteloos te beëindigen bij:

  • Omstandigheden die de onafhankelijkheid van de Dienstverlener in het gedrang brengen;
  • Omstandigheden die de uitvoering van de Diensten conform de beroeps- en deontologische normen van toepassing op de Dienstverlener onmogelijk maken.

10.2. Bij beëindiging van de Overeenkomst op grond van Artikel 10.1 van onderhavige Bijzondere Voorwaarden Financieel & Accountancy en Juridisch & Fiscaal of Artikel 20.1 van de Algemene Voorwaarden zal de Dienstverlener de redenen die de onmiddellijke beëindiging van de Overeenkomst verantwoorden aan de Klant meedelen.

10.3. Wanneer de Dienstverlener de Overeenkomst beëindigt overeenkomstig Artikel 5.1, 14.2, 15.3 of 20.1 van de Algemene Voorwaarden of Artikel 10.1 van onderhavige Bijzondere Voorwaarden Financieel & Accountancy en Juridisch & Fiscaal wijst de Dienstverlener de Klant op de rechtshandelingen die dringend en noodzakelijk moeten worden gesteld ter vrijwaring van diens rechten, en waarvoor de Dienstverlener opdracht had gekregen.

 

Artikel 11 - Gevolgen van het einde van de Overeenkomst

11.1. Bij het einde van de Overeenkomst worden alle boeken en (al dan niet digitale) documenten, die eigendom zijn van de Klant, ter beschikking gesteld van de Klant of zijn mandataris middels het opmaken van een gedateerde en ondertekende inventaris in evenveel originele exemplaren als er partijen zijn.

11.2. Het einde van de Overeenkomst leidt tot de onmiddellijke intrekking van alle mandaten die zijn verleend voor de indiening van de belastingaangiftes in de personenbelasting, vennootschap- en rechtspersonenbelasting en btw-aangiftes, neerlegging van de jaarrekening of vertegenwoordiging (bv. elektronisch mandaat voor toegang tot het UBO-register, ....)

11.3. Na de beëindiging van de Overeenkomst worden, behoudens anders overeengekomen tussen Partijen, alle fysieke boeken en bescheiden die toebehoren aan de Klant ter beschikking gesteld van de Klant of zijn gevolmachtigde tegen ontvangstbewijs. Digitale boeken en bescheiden worden voor download ter beschikking gesteld.  De Klant is ertoe gehouden voormelde boeken en bescheiden binnen de dertig (30) dagen na kennisgeving tot ophaling of download door de Dienstverlener op te halen, bij gebreke waaraan de Dienstverlener gerechtigd is om een forfaitaire kost ten belope van 250,00 EUR voor de fysieke boeken en bescheiden aan te rekenen per begonnen maand na afloop van voormelde termijn dat de Klant hiertoe in gebreke blijft. De Klant erkent en gaat ermee akkoord dat bij gebreke aan een tijdige download, binnen de hierboven voorziene termijn en dertig (30) dagen na aangetekende ingebrekestelling de Dienstverlener de digitale boeken en bescheiden, behalve wanneer het bewaren van de informatie een wettelijke verplichting van de Dienstverlener uitmaakt, op onherroepelijke wijze uit haar informaticasystemen wordt verwijderd, 

11.4. De Klant aanvaardt en erkent dat bij iedere vorm van beëindiging van de Overeenkomst Artikel 3.2.6 van de Bijzondere Voorwaarden Financieel & Accountancy en Juridisch & Fiscaal een blijvende gelding kent voor een duurtijd van tien (10) jaar, te rekenen vanaf de beëindiging van de Overeenkomst.

 

Artikel 12 - Algemene bepalingen

12.1. Onderhavige Bijzondere Voorwaarden Financieel & Accountancy en Juridisch & Fiscaal maken integraal deel uit van de Algemene Voorwaarden van de Dienstverlener, welke ten allen tijde beschikbaar zijn op https://www.denp.be/algemene-voorwaarden. De bepalingen van de Algemene Voorwaarden zijn volledig van toepassing op onderhavige Bijzondere Voorwaarden Financieel & Accountancy en Juridisch & Fiscaal en werken aanvullend. In geval van strijdigheid prevaleren de bepalingen zoals uiteengezet in de Bijzondere Voorwaarden Financieel & Accountancy en Juridisch & Fiscaal op de bepalingen van de Algemene Voorwaarden, dit behoudens uitdrukkelijk en schriftelijk andersluidend akkoord van de Dienstverlener.