7 Slimme HR-tips die je nu moet weten om 2026 succesvol te starten!
07-11-2025

7 Slimme HR-tips die je nu moet weten om 2026 succesvol te starten!

mens & organisatie

Het einde van het jaar nadert razendsnel. Dit is hét moment om even in de rem te gaan, belangrijke HR-zaken af te ronden én vooruit te blikken op wat komt. Zo geef je je team een sterke start in 2026, en jezelf ook. Hieronder vind je de essentie van wat je nu best in gang zet.  

  1. Verlofsaldo’s & vakantiedagen checken 
    Zorg dat medewerkers hun wettelijke vakantiedagen hebben opgenomen vóór 31 december, anders vervallen ze in principe. Bekijk ook de situaties van overmacht waarbij wettelijke vakantie wél uitzonderlijk kan worden overgedragen. Check extralegale dagen en ADV-uren: wat mag overgedragen worden, wat niet?  
     
  2. Kalender 2026 vastleggen

    Leg vooraf de collectieve sluitingsdagen en vervangende feestdagen voor 2026 vast. Doe dit voor 15 december via publicatie, neerlegging en breng de sociale inspectie en je sociaal secretariaat op de hoogte. Communiceer hierover goed met je medewerkers.

  3. Eindejaarspremies uitbetalen

    In de maand december worden de meeste eindejaarspremies berekend en uitbetaald. De bepalingen liggen specifiek vast per sector. Check vooraf met jouw sociaal secretariaat wanneer de betaling plaatsvindt, wie recht heeft op een premie en over welke bedragen het precies gaat.

  4. Decemberafrekening niet vergeten

    Werknemers die in de loop van het jaar verminderden in arbeidstijd (bv. van voltijds naar deeltijds werk), hebben vaak meer vakantierechten opgebouwd dan ze effectief konden opnemen. Ze verloren de mogelijkheid om die dagen in tijd op te nemen, maar behouden wel het recht op uitbetaling. Als werkgever betaal je het regularisatievakantiegeld in de maand december. Houd dus rekening met mogelijke extra loonkosten.

  5. Loongegevens voor 2026 updaten

    In veel sectoren gelden nieuwe loonbarema’s en indexaties vanaf januari 2026. Controleer welke wijzigingen in jouw sector vastliggen. Welke impact hebben deze op jouw loonkoststructuur? Communiceer hierover ook transparant met je medewerkers, zo begrijpen ze de impact op hun loonpakket.

  6. Verplichte HR-documenten vastleggen
    1. Is jouw arbeidsreglement nog up-to-date? Zijn er wijzigingen die moeten vastgelegd worden (bv. uurroosters, contactgegevens, …)
    2. De verplichting om opleidingen te registreren in de FLA-tool is uitgesteld tot 2026. Je opleidingsplicht als werkgever blijft echter bestaan. Zorg intern dus voor een overzicht van alle gevolgde opleidingen per medewerker.
    3. Sinds inkomstenjaar 2022 moeten alle netto onkostenvergoedingen (kosten eigen aan de werkgever) op de fiscale fiche 281.10 vermeld worden. Werden alle onkostenvergoedingen uitgesplitst en gemotiveerd op de loonfiche? Is er een onkostenovereenkomst voorzien met de individuele medewerker?
  7. Individuele gesprekken organiseren

    Het einde van het jaar of het begin van het nieuwe jaar is dé ideale periode om gesprekken te organiseren met je team. Bereid de gesprekken goed voor en geef je medewerker ook vragen mee om te beantwoorden. Wat liep goed in 2025? Wat pakken we anders aan in 2026? Wie heeft welke doelstellingen? Wie heeft welke opleiding nodig? Leg jullie doelen samen vast en documenteer ze. Zo kan iedereen helder en scherp starten in 2026!  

Door nu te controleren, registreren en finaliseren vermijd je fouten, verrassingen en dubbele kosten in januari. Je medewerkers weten zo precies waar ze aan toe zijn en starten het nieuwe jaar met duidelijkheid en vertrouwen, jij met een gerust HR-hoofd.

💡 Neem direct contact op met Julie Bulcke via julie.bulcke@denp.be voor vragen.

Julie Bulcke
Julie Bulcke
Teamlead mens & organisatie

Vind een kantoor in je buurt

Vind gemakkelijk een kantoor bij jou in de buurt en maak een afspraak voor een persoonlijk gesprek

Meer mens & organisatie

Ga naar nieuws & wetgeving