Decupere & Partners slaat met 7 andere accounting- en consultingbedrijven de handen in elkaar en lanceren samen 'Accountants Van Morgen'

topics

 

Het tekort aan accountants in Vlaanderen was nog nooit zo nijpend. De VDAB ontving vorig jaar maar liefst 4.365 vacatures… voor maandelijks gemiddeld 664 potentiële kandidaten. Acht accounting- en consultingbedrijven in ons land sloegen daarom de handen in elkaar en lanceerden op 14 februari de grootschalige campagne ‘Accountants Van Morgen’. Die moet niet alleen het potentieel van de job schetsen, maar ook de instroom verhogen van studenten die voor accountancy kiezen. Zes Vlaamse hogescholen en het volwassenonderwijs zetten alvast mee hun schouders onder het initiatief.

Knelpuntberoep bij uitstek

De cijfers liegen er niet om: het beroep van boekhouder-accountant is sinds 2019 een knelpuntberoep en de arbeidsmarkt in accounting blijft onder druk staan. Zo is er voor elke openstaande vacature vandaag maar één werkzoekende accountant beschikbaar, vergeleken met nog bijna 5 accountants per vacature vijf jaar geleden (www.vdab.be/trendsdoc/beroepen/index.html).

De VDAB-cijfers laten een duidelijke evolutie zien met een steeds grotere vraag naar accountants (4.365 ontvangen vacatures in december 2022 vs. 1.476 in december 2018) en een steeds kleiner aanbod aan financiële profielen (maandelijks gemiddeld 664 werkzoekenden in december 2022 vs. 917 in december 2018). Ook bij de acht bedrijven die de campagne lanceren, raken zo’n 300 vacatures maar niet ingevuld. Vooral kmo’s dreigen de dupe te worden van de schaarste aan financiële profielen, waardoor ze hun goed financieel bestuur op termijn mogelijk in het gedrang zien komen.

Bovendien kiezen steeds minder jongeren ervoor om accountancy te studeren – sinds 2020 daalde de instroom met 20% bij de hogescholen in Vlaanderen. Die beperkte instroom zal het acuut tekort aan financiële profielen op de arbeidsmarkt alleen maar vergroten, zeker als je weet dat de businesssector in België de volgende jaren zo’n 40.000 nieuwe jobs wil creëren.

Campagne moet tij doen keren

Hoewel het er dus naar uitziet dat accountancy nog even een knelpuntberoep blijft, blijven acht belangrijke accounting- en consultingspelers niet bij de pakken zitten. Zo nemen Decupere & Partners, Baker Tilly, BDO, Moore, SBB, Vandelanotte, Van Havermaet en VGD het heft in handen en lanceren ze een campagne om het beroep weer aantrekkelijk te maken: ‘Accountants Van Morgen’.

Samen met de sector schaart ook het onderwijs zich achter dit initiatief. De hogescholen UCLL, PXL, Vives, Odisee, AP Hogeschool en HOGENT spannen zich extra in om jongeren warm te maken voor een job met toekomst. Op de campagnesite www.accountantsvanmorgen.be kan je succesverhalen lezen en delen, openstaande vacatures inkijken of opleidingen binnen accountancy zoeken. Daarbij willen de initiatiefnemers meteen ook komaf maken met het klassieke beeld van boekhouder.

 

Ontvang relevante updates